Bedenktijd onlineaankopen is vanaf vrijdag twee weken
Als webwinkels klanten niet goed informeren over de bedenktijd, is die automatisch langer: een jaar. Binnen dat jaar kan een klant een bestelling dus nog annuleren. Waar webwinkels tot donderdag een maand de tijd kregen om geld terug te geven, moet dat nu eveneens binnen twee weken. De regels moeten consumenten beschermen tegen kwaadwillende webwinkels.
Daarnaast wil de overheid verkoop per telefoon aan banden leggen, blijkt op een themapagina van de Autoriteit Consument en Markt. Een mondelinge overeenkomst is niet langer rechtsgeldig. Als een callcenter-medewerker een consument overtuigd heeft van een aankoop, moet die consument dat schriftelijk bevestigen.
Ook de regels voor klantenservicenummers worden strenger. Bedrijven mogen maximaal een euro per gesprek in rekening brengen en per minuut afrekenen mag niet meer. Wel betalen consumenten de normale belkosten aan hun provider bij een dergelijk gesprek.
Zie ook: Tweede Kamer steunt nieuwe regels consumentenbescherming