12 June 2014, 19:37
De bedenktijd voor onlineaankopen gaat van een naar twee weken. Dat staat in nieuwe regels die vrijdag ingaan. Ook mogen bedrijven niet langer een bedrag per minuut rekenen voor contact met de klantenservice; het maximumbedrag is een euro per gesprek.
De nieuwe regels zijn een implementatie van een Europese Richtlijn uit juni 2011. Ze gelden alleen voor aankopen vanaf vrijdag; bij aankopen die consumenten donderdag of eerder hebben gedaan, zijn de oude regels nog van kracht. De oude regels schrijven voor dat mensen een bedenktijd van zeven werkdagen hebben, maar nu is dat 14 weekdagen. De regels gelden voor alle webwinkels in de Europese Unie. Overigens hanteren veel webwinkels, onder ander de shops die bij Thuiswinkel.org zijn aangesloten, al een bedenktijd van minimaal twee weken.
Als webwinkels klanten niet goed informeren over de bedenktijd, is die automatisch langer: een jaar. Binnen dat jaar kan een klant een bestelling dus nog annuleren. Waar webwinkels tot donderdag een maand de tijd kregen om geld terug te geven, moet dat nu eveneens binnen twee weken. De regels moeten consumenten beschermen tegen kwaadwillende webwinkels.
Daarnaast wil de overheid verkoop per telefoon aan banden leggen, blijkt op een themapagina van de Autoriteit Consument en Markt. Een mondelinge overeenkomst is niet langer rechtsgeldig. Als een callcenter-medewerker een consument overtuigd heeft van een aankoop, moet die consument dat schriftelijk bevestigen.
Ook de regels voor klantenservicenummers worden strenger. Bedrijven mogen maximaal een euro per gesprek in rekening brengen en per minuut afrekenen mag niet meer. Wel betalen consumenten de normale belkosten aan hun provider bij een dergelijk gesprek.
Zie ook: Tweede Kamer steunt nieuwe regels consumentenbescherming
Gepost op 12 juni 2014 om 18:25.
Lees het complete artikel via deze link.
De nieuwe regels zijn een implementatie van een Europese Richtlijn uit juni 2011. Ze gelden alleen voor aankopen vanaf vrijdag; bij aankopen die consumenten donderdag of eerder hebben gedaan, zijn de oude regels nog van kracht. De oude regels schrijven voor dat mensen een bedenktijd van zeven werkdagen hebben, maar nu is dat 14 weekdagen. De regels gelden voor alle webwinkels in de Europese Unie. Overigens hanteren veel webwinkels, onder ander de shops die bij Thuiswinkel.org zijn aangesloten, al een bedenktijd van minimaal twee weken.
Als webwinkels klanten niet goed informeren over de bedenktijd, is die automatisch langer: een jaar. Binnen dat jaar kan een klant een bestelling dus nog annuleren. Waar webwinkels tot donderdag een maand de tijd kregen om geld terug te geven, moet dat nu eveneens binnen twee weken. De regels moeten consumenten beschermen tegen kwaadwillende webwinkels.
Daarnaast wil de overheid verkoop per telefoon aan banden leggen, blijkt op een themapagina van de Autoriteit Consument en Markt. Een mondelinge overeenkomst is niet langer rechtsgeldig. Als een callcenter-medewerker een consument overtuigd heeft van een aankoop, moet die consument dat schriftelijk bevestigen.
Ook de regels voor klantenservicenummers worden strenger. Bedrijven mogen maximaal een euro per gesprek in rekening brengen en per minuut afrekenen mag niet meer. Wel betalen consumenten de normale belkosten aan hun provider bij een dergelijk gesprek.
Zie ook: Tweede Kamer steunt nieuwe regels consumentenbescherming
Gepost op 12 juni 2014 om 18:25.
Lees het complete artikel via deze link.