Overheid wil kinderen gaan beschermen tegen sms-diensten

Ringtoneboeren spraken anderhalf jaar geleden een sms-gedragscode af, waaraan alle aanbieders zich zouden moeten houden. Volgens de Consumentenbond werkt deze zelfregulering niet. De evaluatie van deze gedragscode moet duidelijk maken welke maatregelen getroffen dienen te worden om consumenten te beschermen tegen misleidende sms-diensten: vaak is voor mensen onduidelijk dat ze vastzitten aan een duur abonnement, omdat ze een sms'je hebben gestuurd voor een gratis ringtone.
De handelspraktijken van ringtoneboeren zijn al enkele jaren onderwerp van discussie. Eerder legde de Belgische overheid de dure sms-diensten aan banden door strenge regels op te stellen, waaraan de sms-dienstenaanbieders moeten voldoen.
De Consumentenbond is blij dat Heemskerk de intentie heeft uitgesproken om kwetsbare groepen te willen beschermen. "Dat lijkt ons een belangrijke stap voorwaarts", zegt woordvoerder Diek Schipper. "Heemskerk lijkt zich vooralsnog te richten op de informatievoorziening. Waarschijnlijk gaat hij sms-dienstenaanbieders vragen nog duidelijker te maken dat het om een betaald sms-abonnement gaat. Ik hoop dat hij de dubieuze rol van telecomaanbieders niet zal vergeten." Die verdienen volgens de Consumentenbond als tussenpersoon geld aan de sms-diensten, terwijl hun klanten erdoor worden misleid.