Consumentenbond: veel klachten door fusie Ziggo en UPC
De meeste klachten, zo'n 57 procent, gaan over blokken en strepen in het beeld, terwijl een vijfde van de klanten meldt dat het beeld soms wegvalt. Ook kampen abonnees met slechte ontvangst, ontbrekende informatie in de elektronische tv-gids en het verdwijnen van sommige zenders. Dat laatste geldt ook voor UPC-klanten in sommige regio's.
Klanten klagen bovendien dat de klantenservice zegt dat klanten zelf nieuwe kabels of splitters moeten kopen. Volgens de Consumentenbond lost de provider een op de drie klachten goed op. De bond raadt abonnees aan om aan te blijven dringen op nieuwe kabels of een servicemonteur.
Ziggo zegt in een reactie dat storingen in het beeld 'praktisch altijd' worden veroorzaakt door een slechte bekabeling binnenshuis. "Wij zullen klanten dan helpen en de problemen oplossen", aldus Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar.
De Consumentenbond beklaagt zich erover dat UPC is gestopt met deelname aan Klachtenkompas, een website van de Consumentenbond waar bedrijven en klanten samen naar oplossingen voor problemen kunnen zoeken. Ziggo nam nooit deel aan de website.
Het moederbedrijf van UPC, Liberty Global, nam Ziggo vorig jaar over. Het moederbedrijf voegt beide providers samen tot één kabelaar onder de naam Ziggo. Volgende week zal de merknaam UPC verdwijnen.