Office 2010 slaat aan in Nederland
Aangezien het koopmoment bijna altijd in de winkel ligt, en zelden later via de activeringscode, legt Microsoft veel nadruk bij zijn resellers en retailers op dat eerste verkoopmoment. Volgens Microsoft besluit 65 procent van de kopers al in de winkel te upgraden naar Office 2010 Home and Business Edition. Zij houden het dus niet bij de reeds geïnstalleerde gratis Starter Edition.
Voor Microsoft is de consumentenintroductie een belangrijke, meer nog dan in de zakelijke markt. "Consumenten nemen hun ervaringen mee naar de zaak", zegt Arjan Oude Kotte, director small and midmarket solutions & partners. "Daarom blijft de consumentenmarkt ook het komend jaar een van de focusgebieden van Microsoft Nederland."
Office 2003 is een van de meest succesvolle versies van het applicatiepakket geweest, meer dan Office 2007. Met de toegevoegde functionaliteit op het gebied van social networking en online-samenwerking (collaboration) hoopt Microsoft nu wel meer upgrades te bewerkstelligen. Eerdere vragen van Webwereld over de marktaandelen van de vorige Office-versies zijn gestuit op Microsofts weigering die cijfers vrij te geven.
Overigens heeft het bedrijf op zijn Wordwide Partner Conference ook gemeld dat van alle Windows-gebruikers maar liefst 85 procent nog op XP draait. "Er is dan ook enorm veel te winnen voor partners op dat gebied", zegt Oude Kotte.
Het beeld in Nederland is positiever dan in Amerika. Eerder deze week kwalificeerde het analistenbureau NPD dat de verkoop van Office 2010 als 'enigszins teleurstellend'. Dit omdat de markt volgens NPD al zo verzadigd is met Office 2003 en 2007 installs, die niet zo snel zullen switchen.