Google houdt ieders surfgedrag bij

De 'retargeting'-techniek van Google laat de zelfde advertenties meerdere keren aan éénzelfde persoon zien, zelfs op verschillende pagina's. Google gelooft dat deze techniek consumenten over de streep trekt om op de advertenties te klikken. Google matcht de (volgens hen juiste) advertentie bij de consument op basis van het surfgedrag, dat Google ook analyseert.
De retargeting-techniek houdt de sites bij die je bezocht, bijvoorbeeld, je boekt een vakantie in Bonaire via het internet, waarna je op alle internetpagina's reclames te zien krijgt voor goedkope hotels in Bonaire.
Google gelooft dat dit gebruikers zal helpen met vinden waar ze naar zoeken, en adverteerders helpt hun winst te vergroten. Het retarget-programma zal waarschijnlijk maar voor een héél klein deel van de gebruikers op internet echt bruikbaar zijn. Voor alle andere gebruikers is er een 'Opt Out'-optie op Google's Ad Preferences-site.
Als je geen actie onderneemt, zal Google ook bij jou klakkeloos van deze - naar ons inziens - smerige techniek gebruikmaken. Je kunt via deze pagina jezelf afmelden voor tracering van Google. Door een plug-in te installeren of een vinkje in de instellingen anders te zetten, heeft Google minder zicht op je surfgedrag. Hoewel natuurlijk nooit zeker is of Google niet nóg een achterdeurtje heeft...