VID gaat reistijd meten via bluetooth-detectiekastjes

De bluetooth-kastjes van de VID detecteren het mac-adres van bijvoorbeeld een mobiele telefoon, een carkit of een oortje. Het bedrijf heeft de kastjes zelf ontwikkeld en al enige maanden getest langs de N702 bij Almere, de N11 bij Bodegraven en de N9 bij Alkmaar. De VID wil in een jaar tijd duizend kilometer aan N-wegen afdekken door om de vijf kilometer een detectiekastje te plaatsen. De hardware kan eventueel worden gevoed door een zonnepaneel. De detectiekastjes sturen de opgehaalde bluetooth-data via het mobiele netwerk naar een centrale server die aan de hand van algoritmen vervolgens de gemiddelde reistijd op een traject kan berekenen.
De commercieel opererende verkeersdienst schat de invoeringskosten op 'enkele tonnen', die het uit eigen zak zal betalen. Volgens VID-woordvoerder Patrick Potgraven vormt het systeem geen gevaar voor de privacy van de automobilist: "We leggen alleen de mac-adressen van passerende voertuigen vast en vernietigen deze daarna vrijwel direct". Potgraven stelt ook dat het systeem onvoldoende nauwkeurig is om bijvoorbeeld te worden gebruikt voor snelheidsmetingen en dat de opgehaalde bluetooth-informatie vrijwel niet aan een persoon is te koppelen.
De VID-woordvoerder zegt verder dat het systeem veel nauwkeuriger is dan concurrerende systemen als HD Traffic van TomTom, omdat een groter aantal voertuigen wordt gemeten: "Volgens onderzoeken heeft tot 35 procent van alle automobilisten een of meer bluetooth-apparaten in zijn voertuig aan staan. Andere systemen komen vaak niet verder dan enkele procenten."
Onder andere Rijkswaterstaat zou al belangstelling hebben getoond voor de kastjes, omdat de lussen in het asfalt lastig te vervangen zijn. Daarnaast laat Potgraven weten dat er vanuit België interesse is voor zijn systeem en dat hij ook verwacht dat het betaalde tmc-kanaal, dat in enkele nieuwe navigatiesystemen wordt gebruikt, door de nauwkeurigere metingen op N-wegen verder zal verbeteren.