'Adsl-providers halen amper helft van beloofde snelheid'

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 8000 internetgebruikers die een programma op hun computer hebben staan dat de internetsnelheid meet. Bij adsl-aanbieders speelt de afstand tot de centrale een grote rol bij de geleverde snelheid; de Consumentenbond neemt die afstand echter niet in zijn statistieken mee. De meeste adsl-isp's maken in hun advertenties min of meer duidelijk dat de geadverteerde snelheid niet per se de geleverde snelheid is. Opvallend genoeg doen met name de grote kabelaars Ziggo en UPC dat weer niet.
Als de prijs van de internetverbinding werd afgezet tegen de daadwerkelijke downloadsnelheid, is UPC het goedkoopst terwijl Xs4all en KPN volgens de bond 'ronduit duur' zijn. Een klant van Xs4all betaalt per werkelijk geleverde megabit per seconde 5,60 euro per maand, terwijl UPC-klanten voor dezelfde mbps slechts 1,15 euro kwijt zijn. Deze prijzen zijn exclusief gerelateerde diensten zoals telefonie of televisie. Voor de test zijn alle 20- of 25Mbps-abonnementen bekeken; andere abonnementstypen werden niet onderzocht.
De daadwerkelijke snelheid was niet van invloed op het rapportcijfer dat de providers kregen. Van de tien internetproviders die werden onderzocht, mag Xs4all zich de beste noemen met een rapportcijfer van 7,8. Daarna volgden Alice met een 7,6 en Tele2 met een 7,5. De slechtst beoordeelde isp's waren Online en Telfort, met respectievelijk een 6,7 en een 6,2. Ook als alleen naar de kwaliteit van de internetverbinding wordt gekeken, wint Xs4all, dat een 8,2 als rapportcijfer voor zijn adsl-lijnen krijgt. Alice heeft een 7,7 gekregen en KPN werd met een 7,6 beoordeeld. De beste prijs-kwaliteitsverhouding wordt volgens de Consumentenbond geleverd door Alice, Tele2 en Telfort.
Uit de testgegevens blijkt verder dat 83 procent van de Xs4all-klanten gedurende de testperiode geen last van storingen heeft gehad. Telfort doet het een stuk slechter: slechts een kleine meerderheid van 52 procent had geen enkele keer last van een storing. Provider Zeelandnet krijgt het hoogste rapportcijfer voor het verhelpen van storingen: een 8,2. Caiway krijgt hiervoor een 7,2 en Xs4all een 6,9. Als er naar telefonie wordt gekeken, voert KPN de ranglijst aan met een score van 8,3, gevolgd door Tele 2 en Alice. De hekkensluiter is hier Telfort met een 5,9.