Welkom gast! Registreren
T-Mobile weigert alle gebruikersdata te overhandigen na verzoek
#1
T-Mobile weigert een abonnee volledige inzage te geven in de informatie die over hem is verzameld. Volgens het bedrijf kost dat te veel werk. De Wet bescherming persoonsgegevens geeft klanten het recht over hen verzamelde data in te zien.
Omdat T-Mobile een telecomprovider is, moet het een grote hoeveelheid gegevens over abonnees gedurende een halfjaar bewaren. Telco's en isp's vallen onder de bewaarplicht, die bedoeld is om criminaliteit en terrorisme tegen te gaan. Ze moeten bijvoorbeeld bijhouden met wie iemand heeft gebeld en wanneer een internetverbinding is gemaakt. Ook valt uit de gegevens af te leiden waar iemand zich op een bepaald moment bevond.

T-Mobile-abonnee Floor Terra vroeg al die gegevens over zichzelf op bij de telco, waarbij hij zich beriep op een artikel in de Wet bescherming persoonsgegevens die burgers de mogelijkheid biedt de gegevens op te vragen die bedrijven en organisaties over hen verzamelen. "Ik was nieuwsgierig welke informatie ze over mij hadden. Bovendien wil ik mensen ervan bewust maken hoeveel informatie over hen wordt verzameld", aldus Terra tegenover Tweakers.net.

T-Mobile weigerde echter alle gegevens over te dragen, schrijft Terra op zijn blog. Het bedrijf gaf hem in plaats daarvan een papieren dossier van 42 pagina's, dat enkel de gegevens bevat die T-Mobile in een periode van tien dagen over hem verzamelde. Volgens het bedrijf is het te veel moeite om alle gegevens over te dragen; het zou om 1500 pagina's informatie gaan. T-Mobile stelt dat het al die gegevens zou moeten controleren, omdat het de privacy van anderen kan schenden, en vond het belang van Terra niet zwaar genoeg om die moeite te rechtvaardigen.

Ict-jurist Arnoud Engelfriet zegt dat dat geen reden mag zijn om de gegevens niet over te dragen. "Uit jurisprudentie blijkt dat klanten het recht hebben hun gegevens in te zien, ook als dat een bedrijf veel moeite en geld kost", zegt Engelfriet. "Bovendien mogen ze niet meer dan vijf euro administratiekosten vragen." Engelfriet vraagt zich bovendien af welke gegevens van Terra de privacy van anderen kunnen schaden.

Het is volgens de jurist niet aan T-Mobile om te bepalen of iemand belang heeft bij het opvragen van de gegevens. "Je hebt het recht om onjuiste gegevens over jou te corrigeren", zegt hij. "En hoe kun je weten dat gegevens niet kloppen, als je ze niet kunt inzien?" Wel moeten er 'redelijke tussenpozen' zitten tussen de verzoeken; een burger kan niet bij hetzelfde bedrijf wekelijks zijn gegevens opvragen. Terra sluit niet uit een rechtszaak te beginnen om zijn gegevens alsnog te krijgen.

"Ik wilde de gegevens bovendien liever in een elektronisch formaat, maar dat wilde T-Mobile niet geven", aldus Terra. De abonnee wilde de gegevens graag gebruiken om ze te visualiseren, zoals de Duitse politicus Malte Spitz deed met zijn locatiegegevens. Het Duitse T-Mobile gaf Spitz wel zijn volledige dossier. Volgens Engelfriet is T-Mobile echter niet verplicht om de gegevens op een bepaalde manier over te dragen. "Ze mogen dat doen op de manier die hen het beste lijkt, zolang het maar begrijpelijk is", aldus Engelfriet. Opmerkelijk is het wel; T-Mobile noemt duurzaamheid een van zijn 'kernwaarden' en het bedrijf hanteert voor zijn winkels zelfs een 'paperless office'-beleid.

Zowel de woordvoerder als privacycommissaris van T-Mobile hadden 'geen behoefte' om te reageren op de kwestie. Eerder bleek dat Facebook gebruikers niet alle informatie over hen wilde overhandigen, omdat een deel van de gegevens 'bedrijfsgeheim' zou zijn.


Gepost op 31 oktober 2011 om 08:41.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)