Welkom gast! Registreren
GemistDownloader 2.9.0.1  - Petitie: NPO, maak downloaden weer mogelijk
Omdat 't downloaden bij de NPO niet meer gaat door de DRM, en het ook nooit goed geregeld is (het was een soort hack toe oogluikend werd toegestaan), dan maar een petitie.

Officieel is het downloaden nooit ondersteund, terwijl we we verplicht meebetalen aan de publieke omroep. Dat een publiek gefinancierd product niet publiek beschikbaar is, dat is een blijvend probleem. Dat er misschien een technisch trucje wordt gevonden om onofficieel te downloaden zou leuk zijn, maar het is beter om het gewoon goed te regelen.

Met DRM wordt het een stuk minder nuttig omdat kleine computertjes zoals een Raspberry Pi het dan zwaar krijgen met decoderen van de encryptie. Dat ze er geen prioriteit aan hebben gegeven kan niet de verbazing wekken: het is maar een kleine doelgroep en er waren toch al downloaders voor die kleine, technisch georiënteerde groep. Nu ze dat geblokkeerd hebben wordt 't een andere zaak.

https://petities.nl/petitions/npo-maak-d...-mogelijk/

PS: Over ondertiteling en je eigen mediaspeler gebruiken. Het hangt een beetje af van welke mediaplayer je gebruikt. Zelf dacht ik aan bijv. mensen met gehoorklachten en visuele beperkingen. In veel  mediaplayers zoals VLC kun je dat lomp groot instellen. Als je een beetje handig bent kun je ook de positie en kleur van de ondertiteling aanpassen. Allemaal mogelijkheden die je dan in eigen hand hebt. Meer in het algemeen is het principieel: publiek gefinancierde zaken mogen best publiek beschikbaar zijn, zodat het publiek ook zelf wat kan knutselen.

https://petities.nl/petitions/npo-maak-d...-mogelijk/

De link delen via je sociale netwerken wordt gewaardeerd.
Antwoord
Geen slecht idee Evert, maar misschien is het beter even te wachten op de Webmaster. Misschien kunnen we straks een geupdate gemistdownloader downloaden. Dan zitten we weer een tijdje goed.
Antwoord
(05 March 2019, 16:48)RobertL schreef: Geen slecht idee Evert, maar misschien is het beter even te wachten op de Webmaster. Misschien kunnen we straks een geupdate gemistdownloader downloaden. Dan zitten we weer een tijdje goed.

Dat is niet mijn insteek. Het blijft een kat-en-muis spelletje. Bovendien zijn er wel meer downloaders en ze hebben nu allemaal hetzelfde probleem. Ook oudere Smart-TV's hebben er last van. Als het even kan zie ik liever een grondige oplossing. En liefst ook een maatschappelijk debat. Wel moeten betalen maar niet mogen downloaden is principeel ook niet oke en niet het soort samenleving dat mij als ideaal voorkomt. Die maatschappelijke discussie is hier niet aan de orde, dit is een technieksite, maar zie bijvoorbeeld 

https://www.theguardian.com/technology/b...management

En als dat niet lukt is het toch goed een signaal af te geven. De situatie was nu dat 't officieel niet ondersteund was, maar oogluikend werd toegelaten. Zo liep niemand een groot juridisch risico.

Die DRM die nu actief is bij de NPO is er echt niet zomaar gekomen.

Dat er daarnaast slimme technische hacks gezocht worden is natuurlijk altijd interessant ;)
Antwoord
De radio programma's van de NPO kan je via de NPO radio downloaden, die mogelijkheid is dus in de app aanwezig. Dat zou ook in NPO start moeten komen......
Antwoord
Jammer genoeg is die petitie niet erg slim geformuleerd.

De zichtbaarheid van ondertiteling voor visueel gehandicapten is het beste argument.
toegankelijk voor slechte verbindingen (platteland) & oudere computer is ook een goed argument
Dat zijn partijen die aangewezen zijn op downloaden.

vakantie's overbruggen, ergo iemand laten opnemen ivm programma's die op npo maar 1 week terug te kijken od die je op de camping wil kijken .OK. maar het is wel een bijzaak.

De formulering: "Een relatief kleine doch zeer gemotiveerde groep trouwe kijkers zou u met weinig moeite een groot plezier kunnen doen." is een argument wat tegen je werk.

Je schept ongelijkheid voor gehandicapten en plattelandsgemeentendat is een politiek gevoelig argument.
Ik denk dat je ook verschil moet maken in uit publieke middelen gefinancierde en geproduceerde productie's en uit het buitenland aangekochte programma's. Maar goed ik heb hem toch maar ondertekent. Maar je moet zoiets via gehandicapten oprganisaties spelen, en niet als een losse flodder zoals het nu gelanceerd is. Toch een goed initiatief overigens.
Antwoord
Bij RTL begint het ook al:
Ik probeer vanavond RTL Late Night met Twan Huys te downloaden, maar in plaats daarvan krijg ik ook steeds een heel ander programma!
Antwoord
(06 March 2019, 1:53)Arie schreef: Bij RTL begint het ook al:
Ik probeer vanavond RTL Late Night met Twan Huys te downloaden,  maar in plaats daarvan krijg ik ook steeds een heel ander programa
RTL Late Night met Twan Huys was maandagavond voor het laatst, er is een Engels programma voor in de plaats gekomen. Als je het nieuws een beetje volgt had je dat kunnen weten want het is vorige week in het nieuws geweest.
Met vriendelijke groet, penthe
Antwoord
(06 March 2019, 2:45)penthe schreef: RTL Late Night met Twan Huys was maandagavond voor het laatst, er is een Engels programma voor in de plaats gekomen. Als je het nieuws een beetje volgt had je dat kunnen weten want het is vorige week in het nieuws geweest.

Ik dacht,  laat ik deze turbulente week afsluiten met een grapje.....
Mijn excuses.  Ik zal het niet meer doen!
Antwoord
De petitie zou beter "Boycot de NPO" heten. Als er geen hond meer kijkt zullen ze zich misschien, ik zeg misschien eens achter de oren gaan krabben...
Antwoord
(06 March 2019, 11:24)Lupus schreef: De petitie zou beter "Boycot de NPO" heten. Als er geen hond meer kijkt zullen ze zich misschien, ik zeg misschien eens achter de oren gaan krabben...

Dat had ik ook in gedachten gewoon massaal npostart niet meer bezoeken dan gaat het ze enkel heel veel geld kosten en wordt het ook gelijk duidelijk dat mensen het niet pikken, maar helaas zal zoiets nooit gaan gebeuren aangezien het tegenwoordig steeds lastiger wordt om samen te werken. Zet 5 willekeurige mensen in een kamer en een aantal uur later is er al ruzie. Alles is gewoon veels te verdeeld terwijl we eigenlijk gewoon het zelfde willen.
Met vriendelijke groet, penthe
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)