Welkom gast! Registreren
GemistDownloader 2.9.0.6  - VRT: Geblock in EU
LS

Zoals inmiddels wel bekend is werkt VRT NU sinds 1 januari 2018 met een geoblock op hun niet Belgische programma's. Men vermeldde dan bij het programma, dat het enkel in België te bekijken was.
Nu zie ik vanmorgen dat die mededeling luidt: Dit programma kan je enkel in de EU bekijken.
Dit suggereert dat je dus ook in Nederland kunt kijken en misschien kan downloaden. Echter na proberen lijkt er niets veranderd te zijn in de situatie. Een account aanmaken kan ook alleen als je domicilie in België hebt. Is hun verandering nog niet voltooid en ben ik te haastig of zijn er andere zaken aan de hand?

Vriendelijke groeten van Joabadi.
Antwoord
Volgens nieuwe EU-wetgeving zijn geoblocks binnen de EU verleden tijd. Er zitten echter enkele beperkingen aan.

Zo zou een Brit in Nederland online BBC-videos kunnen bekijken. Om te zorgen dat een Nederlander geen BBC-videos kan bekijken in Nederland (de Nederlander heft immers geen belasting aan de BBC afgedragen!) is een account vereist, waarin je moet verklaren of bewijzen dat je daadwerkelijk Brits bent.

Zover ik nu kan overzien, is hetzelfde van toepassing bij de VRT. Een account is nogsteeds vereist, maar als je er een hebt zou je overal in de EU de videos moeten kunnen bekijken die je voorheen alleen in Belgie kon zien. Het lijkt echter niet te werken; zelf met account krijg ik geoblock errors.
Antwoord
Hier in Mexico val ik uiteraard niet onder die nieuwe regel. Maar gelukkig is er een VPN.
Echter, uitzendingen die eigendom zijn van de VRT waren nooit geblokkeerd en kon ik steeds bekijken zonder VPN alsook downloaden.
Ook nu, kan ik kijken zonder VPN, maar om te downloaden moet ik de VPN inschakelen.
Krijg steeds melding op de Gemist Downloader dat het programma enkel in België te bekijken valt.

Toch een foutje van Gemist Downloader?

Vb:

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2018/pano-s2018a7/
Antwoord
Sinds een dag of drie krijg ik in de GemistDownloader de melding "LET OP, deze video is alleen te bekijken in België" als ik Belgische productie van VRTnu probeer te downloaden.

Bijv: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/tom---harry/1/tom---harry/

Het vreemde is dat ik de video op de site van VRTnu gewoon kan bekijken en dat daar géén melding staat van dat de video alleen vanuit België te bekijken is (die melding verschijnt overigens alleen bij uit het buitenland aangekochte content).

Ik surf vanuit Nederland
Ik heb een account bij VRTnu
Ik gebruik geen VPN

Zou er, aangezien ik de video op VRTnu wél kan bekijken, maar niet kan downloaden met de Gemistdownloader, misschien dan toch iets mis kunnen zijn?
Antwoord
VRT-uitzendingen kunnen nu weer gedownload worden als je je in de EU bevindt, dank voor het melden.
Antwoord
Hartelijk bedankt voor het snelle ingrijpen. Alles werkt nu weer, zoals vanouds, uitstekend!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)