Welkom gast! Registreren
Kassa: driekwart internetgebruikers haalt geadverteerde internetsnelheid niet
#1
Volgens een onderzoek van Kassa haalt ruim drie op de vier internetgebruikers niet de snelheid die bij zijn of haar abonnement hoort. Volgens het consumentenprogramma was het percentage internetgebruikers die de maximale snelheid niet haalt het grootst onder adsl-klanten.
De resultaten van het onderzoek zijn door Kassa online gezet. In totaal werden er bijna 20.000 mensen onderworpen aan een snelheidstest voor hun internetverbinding, waarbij er iets meer kabel- dan adsl-klanten meededen. Driekwart van de mensen die meededen aan de test haalt niet de geadverteerde snelheid bij hun abonnement.

Wanneer de resultaten worden uitgesplitst naar gebruikt technologie blijkt dat kabelproviders het iets beter doen dan adsl-providers. Op de kabel haalt 73 procent van de internetters de geadverteerde snelheid niet, tegenover 87 procent van de adsl-gebruikers. Klanten met kabelinternet halen gemiddeld 54 procent van de geadverteerde snelheid, terwijl dat bij adsl op 39 procent ligt. Er zijn geen resultaten bekend van glasvezelproviders, omdat Kassa te weinig testers kon vinden.

Bij de kabelproviders zijn resultaten van UPC niet meegenomen. Kassa stelt dat de provider tijdens het uitvoeren van het onderzoek bezig was om de internetsnelheden te verhogen. Daardoor was bij het testen niet in alle gevallen duidelijk of bij de klant de beloofde snelheidsverhoging al was doorgevoerd, waardoor de maximumsnelheid niet accuraat vastgesteld kon worden.

Volgens Kassa ondersteunen de resultaten de roep om internetproviders met een 'vanaf'-snelheid of beloofde minimumsnelheid te laten adverteren. Eerder begonnen telecomproviders al met het weergeven van gemiddelde snelheden naast de geadverteerde maximumsnelheden.


Gepost op 4 mei 2014 om 12:23.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)