Welkom gast! Registreren
GemistDownloader 2.9.0.8  - VRT: problemen met groot aantal series
Volgens mij heeft dit probleem weinig met de DRM beveiliging te maken. Ik woon ook in België kan perfect alles online bekijken (heb dus telefoonverificatie) maar kan enkel bepaalde programma's wel downloaden, anderen weer niet. Volgens mij is die telefoonvericatie de sleutel tot de oplossing als het al kan opgelost worden. Gemistdownloader op mijn PC gebruikt niet mijn VRT account maar zijn eigen account(s) die vermoedelijk niet geverifieerd is/zijn met een Belgisch telefoonnummer.

De titel van dit draadje is ook fout, heb de Kerstdagen doorgebracht in het Sauerland en kon daar perfect sommige programma's downloaden met Gemistdownloader.
Antwoord
(27 December 2018, 23:50)Jimmy De Smet schreef: Uitleg heeft hier toch al 10 keer gestaan?

VRT heeft zijn video's (of een groot deel ervan) deze week met DRM beveiligd. (zoals VTM dat ook doet). Hierdoor kunnen deze video's niet meer gedownload worden. Of je nu woonachtig bent in België of niet heeft hier niks mee te maken.
De webmaster heeft het nooit over DRM beveiliging gehad, over wat jij zegt. En sommige programma 's zijn wel gewoon te downloaden. Dus jou logica loopt mank. Ik heb het nagekeken
Antwoord
(28 December 2018, 0:18)Peet schreef: Volgens mij heeft dit probleem weinig met de DRM beveiliging te maken. Ik woon ook in België kan perfect alles online bekijken (heb dus telefoonverificatie) maar kan enkel bepaalde programma's wel downloaden, anderen weer niet. Volgens mij is die telefoonvericatie de sleutel tot de oplossing als het al kan opgelost worden. Gemistdownloader op mijn PC gebruikt niet mijn VRT account maar zijn eigen account(s) die vermoedelijk niet geverifieerd is/zijn met een Belgisch telefoonnummer.

De titel van dit draadje is ook fout, heb de Kerstdagen doorgebracht in het Sauerland en kon daar perfect sommige programma's downloaden met Gemistdownloader.

Ik zit helemaal op jou lijn, ik hoop dat het toch opgelost geraakt
Antwoord
(28 December 2018, 4:33)(knip) schreef: De webmaster heeft het nooit over DRM beveiliging gehad, over wat jij zegt. En sommige programma 's zijn wel gewoon te downloaden. Dus jou logica loopt mank. Ik heb het nagekeken

ik zei nochtans duidelijk: 'een groot deel van de video's

soit, ik heb niet alle video's getest maar het lijkt er vooral op dat buitenlandse, aangekochte programma's beschermd zijn. Kan goed zijn dat de VRT nu contractueel verplicht is om die aangekochte series beter te beschermen tegen internetpiraten. Met hun eigen programma's doen ze uiteraard wat ze willen.

Trouwen, ik downloadde vaak op VRT.NU met een video downloader add-on in Firefox, en die kan er nu ook niet meer mee overweg. Het probleem ligt dus niet bij GemistDownloader. Als ik nu zo'n video download krijg ik wel nog een mp4-bestand met de juiste grootte en de juiste tijdsduur, maar het beeld is groen en gescrambled. En raad eens bij welke video's ik dat ook voor heb. Juist, bij die van VTM die ook drm hebben.

Q.E.D.
Antwoord
Die groene gescramblde video's krijg ik heel af en toe ook, maar enkel bij slechte verbindingen en ook bij nieuwsuitzendingen die zeker niet beveiligd zijn en ook voor de invoering van de telefoonverificatie.
Het gaat idd over aangekochte programma's, meestal buitenlandse maar soms ook van Vlaamse productiehuizen.
Het lijkt me nochtans simpel. Om VRT programma's online te kunnen bekijken moet je een VRT account hebben met een Belgisch adres, bovendien om die gekochte programma's te kunnen bekijken moet dat VRT account sinds kort ook nog eens geverifieerd worden met een Belgische telefoonnummer wat het voor Nederlanders in Nederland het erg moeilijk maakt. 
Gemistdowloader werkt met een eigen VRT account (of verschillende accounts) en is ontwikkeld in Nederland en daar ligt dus het probleem volgens mij. Dat het invoeren van de telefoonverificatie en het mislukken van het downloaden van bepaalde programma's samenvallen lijkt ook in die richting te wijzen.
Een mogelijke oplossing volgens mij is dat het programma zo wordt aangepast dat het downloaden kan gebeuren via je persoonlijke VRT account.
Hoop in ieder geval dat het kan opgelost worden want maak al jaren gebruik van GD en vind het erg handig om offline programma's te kunnen kijken in de trein bvb of programma's te kunnen downloaden wanneer de verbinding te slecht is om online te kijken zoals in hotels.
Antwoord
Peet: GemistDownloader werkt zonder VRT-account.
GemistDownloader zoekt enkel de url van de video die je wil downloaden. Hiervoor is geen account nodig, dit is enkel nodig om ze af te spelen op de website zelf.

Of je nu telefoonverificatie hebt, in België of Nederland woont, maakt allemaal niet uit: iedereen heeft dezelfde programma's die hij kan downloaden en welke geblokkeerd zijn. Of het nu een Nederlander is zonder telefoonverificatie of een Belg mét telefoonverificatie, ze kunnen hetzelfde downloaden.

Volgens mij maakt Jimmy de juiste redenering.

zie tevens mijn eerdere post in dit forum
https://www.helpdeskweb.nl/forum/showthr...93#pid9393
Antwoord
Iedereen dank voor jullie bijdragen.

Ik denk dat ik het als volgt kan samenvatten:
  • Sinds een aantal dagen vraagt de VRT bij sommige uitzendingen om te verifieren dat je in Belgie woont door een Belgisch telefoonnummer op te geven. Dit mag de VRT doen, in lijn met de EU-wetgeving.
  • Deze verificatie vindt in het bijzonder plaats bij aangekochte series (bijv. buitenlandse documentaires).
  • Op dit moment (28 december 2018) kun je deze uitzendingen niet downloaden, ook niet als je je in Belgie bevindt.
  • Ik onderzoek op dit moment een mogelijke oplossing waarbij je in GemistDownloader je VRT NU-accountdetails (gebruikersnaam/wachtwoord) kan invullen.
    • Mits je de telefoonverificatie hebt afgerond, zou je dat ook die uitzendingen weer moeten kunnen downloaden.
    • Als je niet in Belgie woont, verandert er niets aan de huidige situatie. Zoals altijd geldt dat als je een uitzending niet in je browser kunt bekijken, je de uitzending ook niet via GemistDownloader kunt downloaden.
    • Ik ben zelf niet woonachtig in Belgie, en heb dus ook nog niet bekeken op wat voor manier deze video's worden aangeboden. Als dit inderdaad met een geavanceerd type DRM wordt gedaan, zal het nog steeds niet mogelijk zijn deze uitzendingen te downloaden.
    • Gezien de complexiteit van deze mogelijke oplossing kan het enkele weken duren voordat je weer kunt downloaden (als, zoals hiervoor aangegeven, dat uberhaubt nog mogelijk is). Ik begrijp dat dit voor sommigen erg vervelend is, maar ik vertrouw erop dat jullie begrijpen dat ik geen invloed heb op het beleid van de VRT en dat het onderzoeken, implementeren en testen van een nieuwe downloadoplossing tijd kost.
Antwoord
Met het programma Replay media catcher lukt het me wel nog om bv. My brilliant friend binnen te halen.
Ik ga het voorlopig zo doen.
Antwoord
hallo
ik heb reeds een aantal keer geprobeerd om volgende link te gebruiken maar ik krijg steeds de melding dat de downloads mislukt zijn.
eerst de link:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/my-brillian...iend-s1a1/
Vriendelijke groet

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
(28 December 2018, 21:54)Webmaster schreef: Iedereen dank voor jullie bijdragen.

Ik denk dat ik het als volgt kan samenvatten:
  • Sinds een aantal dagen vraagt de VRT bij sommige uitzendingen om te verifieren dat je in Belgie woont door een Belgisch telefoonnummer op te geven. Dit mag de VRT doen, in lijn met de EU-wetgeving.
  • Deze verificatie vindt in het bijzonder plaats bij aangekochte series (bijv. buitenlandse documentaires).
  • Op dit moment (28 december 2018) kun je deze uitzendingen niet downloaden, ook niet als je je in Belgie bevindt.
  • Ik onderzoek op dit moment een mogelijke oplossing waarbij je in GemistDownloader je VRT NU-accountdetails (gebruikersnaam/wachtwoord) kan invullen.
    • Mits je de telefoonverificatie hebt afgerond, zou je dat ook die uitzendingen weer moeten kunnen downloaden.
    • Als je niet in Belgie woont, verandert er niets aan de huidige situatie. Zoals altijd geldt dat als je een uitzending niet in je browser kunt bekijken, je de uitzending ook niet via GemistDownloader kunt downloaden.
    • Ik ben zelf niet woonachtig in Belgie, en heb dus ook nog niet bekeken op wat voor manier deze video's worden aangeboden. Als dit inderdaad met een geavanceerd type DRM wordt gedaan, zal het nog steeds niet mogelijk zijn deze uitzendingen te downloaden.
    • Gezien de complexiteit van deze mogelijke oplossing kan het enkele weken duren voordat je weer kunt downloaden (als, zoals hiervoor aangegeven, dat uberhaubt nog mogelijk is). Ik begrijp dat dit voor sommigen erg vervelend is, maar ik vertrouw erop dat jullie begrijpen dat ik geen invloed heb op het beleid van de VRT en dat het onderzoeken, implementeren en testen van een nieuwe downloadoplossing tijd kost.

Ik zou hier nog wat aan toe willen voegen:
De link https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/philippe-ge...oor-alles/ werkt ook niet. Dit is een Belgisch programma. Is hier een verklaring voor?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)