Welkom gast! Registreren
'Smartphones bedreigen vrijheid van gebruikers'
Smartphones zijn een bedreiging voor de vrijheid van gebruikers. Dat zegt Richard Stallman, grondlegger van het GNU Project. De huidige toestellen zijn 'Stalins droom' omdat gebruikers er overal en altijd mee kunnen worden gevolgd.
Volgens Stallman is het onverstandig om een mobiele telefoon of smartphone bij je te hebben. "Ik ga geen apparaat bij me dragen dat bijhoudt waar ik de hele tijd ben en ik ga geen toezichthouder bij me dragen die veranderd kan worden in een afluisterapparaat."

Software-activist Stallman vindt dat vrije software nodig is om zulke excessen te voorkomen. Als voorbeeld noemt hij Replicant, een versie van Android zonder propriëtaire software. Replicant draait momenteel alleen op de HTC Dream en de Google Nexus One. Met name softwarecomponenten die nodig zijn om de Android-hardware aan te spreken, zijn vaak propriëtair.

Stallman reist momenteel de wereld rond om lezingen te geven over de noodzaak van vrije software, waarbij hij afgeeft op grote bedrijven als Microsoft, Apple en Oracle. Google doet in zijn ogen wel enkele zaken goed, zoals het WebM-formaat. Stallman hekelt ook Linus Torvalds, de bedenker van de Linux-kernel. Torvalds heeft de Linux-kernel nog altijd niet uitgebracht onder de GPLv3-licentie, die het onder meer verplicht dat software na aanpassingen nog steeds op dezelfde hardware moet kunnen draaien. Volgens Stallman is dat 'de reden dat de huidige Android-toestellen gevangenissen zijn'.

Gepost op 16 maart 2011 om 17:06.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)