Welkom gast! Registreren
Apple wordt steeds meer een religie
#1
Merken, en dan met name Apple, nemen steeds meer de plaats in van religie. En dat heeft alles te maken met eigenwaarde.
'De laatste keer dat er zo veel te doen was over een tablet, stonden er nog tien geboden op’, meldde The Wall Street Journal bij de introductie van Apple’s iPad. En daarmee zaten ze dichterbij de waarheid dan ze dachten.

Uit een recent onderzoek van de Duke University in het Amerikaanse North Carolina blijkt dat een merknaam op een laptop of T-shirt voor de één betekent wat een kruisteken of davidster voor de ander is. Het onderzoek concludeert dat gelovige mensen veel minder om merken geven dan niet-gelovigen. Volgens de onderzoekers omdat gelovigen hun gevoel voor eigenwaarde al aan hun religie ontlenen.

Evenals Duke deed ook de wereldvermaarde Deense merken-expert Martin Lindstrom onderzoek naar de overeenkomsten tussen merkbeleving en religie. Het kostte hem maar liefst drie jaar en zeven miljoen dollar, maar toen hij klaar was lag er een opzienbarende conclusie; hersenscans van religieuze mensen vertonen zeer grote overeenkomsten met die van mensen met een grote merkentrouw. Meer specifiek: De scans van Apple-fans kwamen overeen met die van devote christenen.
En Apple blijft met zijn fanatieke, bijna devoot religieuze volgelingen, nog steeds het beste praktijkvoorbeeld.

Ook constateerden de Fox journalisten dat Apple-CEO Steve Jobs in de markt wordt gezet als de messianistische leider die werd ontslagen, maar herrees om het bedrijf te redden. En dan is er natuurlijk nog Apple’s traditionele aartsvijand – de duivel – eerst Microsoft, nu Google.

Ontkerkelijking
De merkaanbidding gaat uiteraard verder dan Apple. ‘Merken zijn de kerken van de 21e eeuw’, concludeerde marketinggoeroe Roland van Kralingen al eens. Als voorbeeld noemt hij nu de bankwereld. ‘Bij de traditionele grootbanken heeft de kredietcrisis behoorlijk op hun imago ingehakt. Daarom doen kleinere merken als Triodos en ASN Bank het zo goed. Daar zie je nu ineens heel sterk dat mensen graag aan de goede kant willen staan’.

En hij gaat nog een stap verder. ‘Ik denk dat de ontkerkelijking van de afgelopen decennia heeft geleid tot een soort ontworteling bij veel mensen. Zij zoeken nu hun houvast bij merken. Mensen zijn op zoek naar dingen die groter zijn dan zijzelf. Dus je ziet dat merken meer dan ooit proberen om verbinding te maken met de emoties van hun klanten.’


Gepost op 1 oktober 2010 om 13:46.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)