Welkom gast! Registreren
GemistDownloader 2.8.1.04  - Enige probleempjes
Ik ondervind met de laatste release van GemistDownloader enige probleempjes. Ik gebruik (nog steeds) XP home SP3.

1. Ik kan geen oudere versie van GemistDownloader meer gebruiken. De versiecontrole daarvan werkt zeer dwingend. Ik MOET de laatste versie downloaden. De boodschap daarvoor uitschakelen helpt niet: ik krijg altijd de downloadpagina en de gebruikte oudere versie wordt uitgeschakeld. Ik kan dus niet meer kontroleren of hetvolgende ook geldt voor de oudere bêta versies. Is dit misschien de bedoeling?

2. Het downloaden in het algemeen lijkt langzamer te gaan dan met de vorige versies.

3. De download van aflevering 1375883 van Uitzending Gemist gaat al uiterst langzaam en aflevering 1375863 meldt zelfs een resterende downloadtijd van 240 min., hetgeen me een beetje te gortig is. Ik zie dat de resolutie van beide uitzendingen 480p is, wat zo blijft aangegeven, zelfs wanneer ik de instelling ervan terugbreng naar 360p.
Antwoord
De optie zonder converteren staat er niet meer bij en dat was de snelle manier. Als je nu kiest voor h264 is dat volgens mij de snelste manier.
Wat me verder opvalt is dat je niet meer kan kijken als hij nog bezig is met downloaden, het moet helemaal klaar zijn en dan gaat het prima.
Ik gebruik de downloader hoofdzakelijk om filmpjes te kijken van de publieke omroep omdat hun eigen player niet vloeiend loopt.
Antwoord
(29 October 2013, 3:17)RAVENNEW schreef: Ik ondervind met de laatste release van GemistDownloader enige probleempjes. Ik gebruik (nog steeds) XP home SP3.
Vergeet inderdaad niet snel te upgraden, de ondersteuning voor Windows XP loopt bij Microsoft binnenkort af!

(29 October 2013, 3:17)RAVENNEW schreef: 1. Ik kan geen oudere versie van GemistDownloader meer gebruiken. De versiecontrole daarvan werkt zeer dwingend. Ik MOET de laatste versie downloaden. De boodschap daarvoor uitschakelen helpt niet: ik krijg altijd de downloadpagina en de gebruikte oudere versie wordt uitgeschakeld. Ik kan dus niet meer kontroleren of hetvolgende ook geldt voor de oudere bêta versies. Is dit misschien de bedoeling?
De oudere versies zijn inderdaad tamelijk 'geforceerd' uitgeschakeld, omdat ze nu vrij weinig meer doen. Uitzending Gemist en YouTube werken inmiddels niet meer en RTL XL deed het al een tijd niet meer. Dus zelfs als je de melding zou omzeilen, heb je er vrij weinig aan.

(29 October 2013, 3:17)RAVENNEW schreef: 2. Het downloaden in het algemeen lijkt langzamer te gaan dan met de vorige versies?
De uitzendingen van Uitzending Gemist die er na 21 oktober 2013 op zijn gezet, zijn enkel te downloaden in het 'adaptive' formaat. Daar bestaat geen 'zonder converteren'-optie voor; het downloaden daarvan duurt dus langer. Echter is het downloaden van alle andere opties sneller dan bij de vorige versie van GemistDownloader (het downloaden naar WMV bijvoorbeeld is korter).
Antwoord
(29 October 2013, 7:34)sasa schreef: De optie zonder converteren staat er niet meer bij en dat was de snelle manier. Als je nu kiest voor h264 is dat volgens mij de snelste manier.
Dat klopt inderdaad.

(29 October 2013, 7:34)sasa schreef: Wat me verder opvalt is dat je niet meer kan kijken als hij nog bezig is met downloaden, het moet helemaal klaar zijn en dan gaat het prima.
Dat gold bij de vorige versie ook, met uitzondering van 'zonder converteren'. Omdat die optie er nu meestal niet meer is, moet je inderdaad wachten. Als je nu graag al iets wil beginnen met kijken terwijl de download nog bezig is, moet je voor WMV kiezen.
Antwoord
Bedankt voor de reakties, maar ik begrijp het niet helemaal meer.

Ik had 5 downloads van UitzendingGemist in een queue gezet. De snelheid van drie downloads was zeer acceptabel (ofschoon iets langzamer dan gewend, dacht ik), een zou er echter ongeveer 1 uur voor nodig hebben en een andere wilde zelfs 4 uur bezig zijn.

In de instellingen was ‘selecteer het h.264-videotype als het zonder converteren beschikbaar is (sneller)’ aangevinkt. Dus, begrijp ik, elke andere geselecteerde videocodec of container wordt hierdoor overruled bij vrijwel de meeste content aanbieders, zoals bijv UitzendingGemist (behalve de heel oude uitzendingen ervan). Het wordt dan ook netjes gemeld, dat er niet geconverteerd hoeft te worden en alle downloads zouden dus even snel moeten gaan. Dus de keuze van bijv. ‘wmv’ zal hierbij m.i. niet helpen. Verbeter me als ik e.e.a. verkeerd zie.

Vraagje:
In de keuze mogelijkheden i.v.m. conversie staan videocodexen naast ‘container-files’. Als ik bijv. ‘flv’ kies, wordt de videocodex dus niet veranderd? En als ik bijv. H.264 kies wordt een MPEG-2 codex dan daar naar geconverteerd en blijft de container onveranderd?

Ik heb inmiddels de twee bewuste uitzendingen gedownload met de gewone snelheid. Ik heb daarbij sterk het vermoeden dat Webmaster weer eens zijn snelle en zeer prijzenswaardige aanpassingen heeft gedaan.

Ik zal dus nu ook alle oude versies van GemistDownloader moeten wegdoen. Werken niet meer.
Antwoord
(29 October 2013, 8:33)Webmaster schreef: De uitzendingen van Uitzending Gemist die er na 21 oktober 2013 op zijn gezet, zijn enkel te downloaden in het 'adaptive' formaat. Daar bestaat geen 'zonder converteren'-optie voor; het downloaden daarvan duurt dus langer.
Toch wel. Je maakt gebruikt van ffmpeg, dus moet het helemaal een koud kunstje zijn.

Een tijdje terug heb ik een reactie gepost op http://help.npo.nl/ om mensen uit te leggen hoe ze videos kunnen downloaden van Uitzendinggemist.nl, maar deze is toen gecensureerd. Ongetwijfeld vanwege uitzend-rechten.
Ik heb het verhaaltje toen maar op mijn eigen website gezet.

Hier kun je dus zien ("Methode 1)") dat je met een paar handelingen de adaptive-streams, zonder te hoeven converteren, kunt downloaden. Of je die manier in GemistDownloader kunt programmeren blijft voor jou de vraag natuurlijk, maar er is dus een manier in ieder geval.

Het mooie is zelfs dat je, eenmaal geopend in Media Player Classic, je kunt zoeken (time seek) in de renamede playlist/gehele uitzending. Dit kon bij de progressieve streams alleen voor zover er gebufferd was.

En uh,... speaking of which
(21 October 2013, 19:15)Webmaster schreef: De Nederlandse Publieke Omroep is sinds vanmiddag gestopt met het aanbieden van uitzendingen in progressive formaat. Alle uitzendingen die na de middag van 21 oktober 2013 op Uitzending Gemist worden gezet, zijn alleen in adaptive formaat te krijgen.
Ik vroeg me al af waarom "Methode 2)" niet meer werkte, maar is dit via een officieel bericht naar buiten gebracht ofzo? Ik heb hierover niks kunnen vinden namelijk.
Antwoord
(03 November 2013, 17:14)CoRoNe schreef:
(29 October 2013, 8:33)Webmaster schreef: De uitzendingen van Uitzending Gemist die er na 21 oktober 2013 op zijn gezet, zijn enkel te downloaden in het 'adaptive' formaat. Daar bestaat geen 'zonder converteren'-optie voor; het downloaden daarvan duurt dus langer.
Toch wel. Je maakt gebruikt van ffmpeg, dus moet het helemaal een koud kunstje zijn.
De term 'zonder converteren' houdt hier in dat er één bestand is dat je rechtstreeks kunt downloaden (=progressive). GemistDownloader maakt bij adaptive downloads inderdaad gebruik van de 'stream copy'-truc; je hebt gelijk dat dit niet echt 'converteren' is, maar ffmpeg moet alsnog alle losse bestandjes aan elkaar plakken. Dit heeft een veel grotere overhead dan het downloaden van een enkel (progressive) video. Vandaar dat dit binnen GemistDownloader niet als 'zonder converteren' wordt bestempeld.

(03 November 2013, 17:14)CoRoNe schreef:
(21 October 2013, 19:15)Webmaster schreef: De Nederlandse Publieke Omroep is sinds vanmiddag gestopt met het aanbieden van uitzendingen in progressive formaat. Alle uitzendingen die na de middag van 21 oktober 2013 op Uitzending Gemist worden gezet, zijn alleen in adaptive formaat te krijgen.
Ik vroeg me al af waarom "Methode 2)" niet meer werkte, maar is dit via een officieel bericht naar buiten gebracht ofzo? Ik heb hierover niks kunnen vinden namelijk.
Zover ik weet is hier niets publiekelijk over gecommuniceerd, maar is de NPO simpelweg eind oktober langzaam gaan afbouwen met het aanbieden van progressive video.
Antwoord
Door het te renamen naar *.ts houd je ffmpeg voor de gek en ziet het de video wel degelijk als één stream. Voer ffmpeg.exe -i <input>.ts maar eens in. I.p.v. -c copy had je natuurlijk ook bijv. -c:v libvpx -c:a libvorbis <output>.webm kunnen doen. Ik snap niet wat je met overhead bedoeld.
Je gaat niet proberen deze methode te integreren? Ik hoor een twijfel namelijk.
Antwoord
(03 November 2013, 17:46)CoRoNe schreef: Door het te renamen naar *.ts houd je ffmpeg voor de gek en ziet het de video wel degelijk als één stream. Voer ffmpeg.exe -i <input>.ts maar eens in. I.p.v. -c copy had je natuurlijk ook bijv. -c:v libvpx -c:a libvorbis <output>.webm kunnen doen. Ik snap niet wat je met overhead bedoeld.
Je gaat niet proberen deze methode te integreren? Ik hoor een twijfel namelijk.

Ik geloof dat we elkaar niet goed begrijpen, want wat ik probeer te zeggen is dat wat jij beschrijft, op het moment al in GemistDownloader zit.

Er zat overigens een kleine fout in versie 2.8.1.5; die is er nu uitgehaald. Download en installeer versie 2.8.1.5 opnieuw.
Als je nu een video van NPO.nl of UitzendingGemist wil downloaden en je kiest voor H.264, zul je zien dat dat significant sneller gaat dan andere formaten.
Maar, zoals ik dus al eerder zei, dit wordt niet aangegeven door 'zonder converteren'.
Antwoord
(03 November 2013, 18:14)Webmaster schreef: ...zul je zien dat dat significant sneller gaat dan andere formaten.
"...heeft GemistDownloader in de gaten dat de video-formaten overeen komen en zal het geen conversie uitvoeren", zul je bedoelen.
Ik snap dat je het programma niet hebt gemaakt voor de technici onder ons, maar dit is wel heel erg Jip en Janneke taal! Welke 'fout' je nu hebt verholpen kan ik wel naar gissen, maar vertel je ook niet.
Dit is allemaal zeer onduidelijk als je het mij vraagt! Ts-segmenten aan elkaar plakken met -c copy is een lossless proces en het zou daarom idioot zijn om dat als een conversie te bestempelen. Iedereen met een beetje verstand van video-encoding zou in eerste instantie denken dat wanneer hij "videobestand (H.264)" selecteert, de video-stream opnieuw met de H.264 video-codec wordt bewerkt.
Je moet het helemaal zelf weten, maar hiermee creëer je veel onduidelijkheid voor een heleboel gebruikers.

Verder is me opgevallen dat GemistDownloader in eerste instantie http://%SERVER%/lmshieldv2/3/nos/rest/2013/POW_00556598/POW_00556598.ism/POW_00556598-audio_eng%3D192000-video%3D900000.m3u8 weergeeft. Pas wanneer je daadwerkelijk begint met downloaden geeft ie de volledige link weer, http://l24m54478b11520052767aa7000000.ae03a3d2ce62831a.adaptive-e99c1b.npostreaming.nl/lmshieldv2/3/nos/rest/2013/POW_00556598/POW_00556598.ism/POW_00556598-audio_eng%3D192000-video%3D900000.m3u8.
Maar dan nog...omdat de NPO dus is gestopt met de progressieve links, zijn deze links, zonder bewerking, nutteloos geworden. Een bewerking die GemistDownloader blijkbaar achter de schermen uitvoert. Ik snap dat je het programma in eerste instantie hebt gemaakt voor het downloaden van videos, maar het zou het mooi zijn als GemistDownloader de input voor ffmpeg weer zou geven voor mensen die de uitzending in een externe mediaspeler willen bekijken.
En waar haalt GemistDownloader de volgende metadata vandaan:
Code:
Copyright: (c) NOS, 2013
TVNetworkName: NOS

Openheid van zaken ben ik gewend in de opensource audio en video community, dus als je mijn vragen niet wilt beantwoorden moet je het zeggen.

[edit]FFMpeg versie is nog van half augustus. Meest recente versies kun je hier vinden.[/edit]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)