Welkom gast! Registreren
'Webwinkels betalen bezorgkosten retourzendingen vaak niet terug'
#1
Webwinkels betalen vaak de bezorgkosten bij bestellingen die retour worden gestuurd niet terug. Dat blijkt volgens de Consumentenbond uit eigen onderzoek. Wettelijk zijn webwinkels wel verplicht de bezorgkosten van bestellingen terug te betalen, zo zegt de bond.
Van de 268 teruggestuurde pakketten kreeg de Consumentenbond in 118 gevallen niet de bezorgkosten teruggestort. Dat is ongeveer 44 procent van het totaal. Van de 118 onderzochte webwinkels bleken er ook dertig te laat met terugbetalen en bij vier kreeg de bond helemaal geen geld terug. Bij sommige webwinkels moest bovendien een herinnering worden gestuurd om de kosten retour te krijgen.

De Wet koop op afstand verplicht webwinkels klanten zeven dagen bedenktijd te geven. In die tijd mag een klant de goederen retour sturen en moet daarbij alle kosten vergoed krijgen. Alleen de kosten voor het retourneren van het pakket komen voor kosten van de klant. Het retour zenden van pakketjes gebeurt bijvoorbeeld veel bij webwinkels die kleding verkopen, waar mensen thuis pas na aankoop de kleding kunnen passen. Zo krijgt webwinkel Zalando bijvoorbeeld de helft van zijn pakketten retour.

De Consumentenbond heeft zich al vaker kritisch uitgelaten over webwinkels. Zo zouden ze vaak de verantwoordelijkheid bij garantie afschuiven en vond de bond enkele jaren geleden al dat bij betaling bij iDeal geen extra kosten in rekening moesten worden gebracht. In 2001 kaartte de Consumentenbond al eens aan dat webwinkels slordig omgingen met de regels rondom retourzendingen.


Gepost op 22 maart 2013 om 10:43.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)