Welkom gast! Registreren
GemistDownloader 2.8.0.3 bèta  - Slechte kwaliteit van RTL programma's
#1
Ik gebruik de 2.8.0.3 beta. Als ik van RTL Gemist een video download via GemistDownloader en selecteer de 'XVID' instelling op 800 kbps, dan krijg ik een slecht resultaat. Het beeld is erg blokkerig. Als ik met dezelfde instellingen een video van Nederland 1, 2 of 3 binnenhaal (dus ook XVID@800kpbs) dan is de kwaliteit wel goed. Hebben jullie hier ook last van?
Antwoord
#2
(18 September 2012, 21:40)Megalos schreef: Ik gebruik de 2.8.0.3 beta. Als ik van RTL Gemist een video download via GemistDownloader en selecteer de 'XVID' instelling op 800 kbps, dan krijg ik een slecht resultaat. Het beeld is erg blokkerig. Als ik met dezelfde instellingen een video van Nederland 1, 2 of 3 binnenhaal (dus ook XVID@800kpbs) dan is de kwaliteit wel goed. Hebben jullie hier ook last van?

Dat kan voorkomen, los van welke videoinstelling je gebruikt. De video die wordt gedownload van de RTL-server is geoptimaliseerd voor de iPad. RTL converteert (op hun servers) hun bronmateriaal naar een formaat dat ook voor de iPad geschikt is. Blijkbaar is er met dat converteren wat fout gegaan, want het verschijnsel dat je beschrijft, treedt bij meerdere video's op. Hopelijk lost het probleem vanzelf op.
Antwoord
#3
Het ligt denk ik niet aan het bronsignaal. Want als je de video van RTL Gemist download (dus rechtstreeks, zonder conversie) dan is de kwaliteit wel goed. Enkel na het converteren met GD is de kwaliteit slecht. Dus ergens in het proces van converteren van bron naar XVID (door het GemistDownloader programma) treed dit kwaliteitsverlies op. Het is net alsof de mencoder.exe niet goed overweg kan met de codec die RTL gebruikt, maar wel met de codec die Nederland 1, 2 en 3 gebruiken.
Antwoord
#4
(19 September 2012, 10:32)Megalos schreef: Het ligt denk ik niet aan het bronsignaal. Want als je de video van RTL Gemist download (dus rechtstreeks, zonder conversie) dan is de kwaliteit wel goed. Dus ergens in het proces van converteren van bron naar XVID (door het GemistDownloader programma) treed dit kwaliteitsverlies op. Het is net alsof de mencoder.exe niet goed overweg kan met de codec die RTL gebruikt, maar wel met de codec die Nederland 1, 2 en 3 gebruiken.

Kun je een voorbeeldlink geven? Bij de video's die ik geprobeerd heb, lag het wel aan het bronsignaal.
Antwoord
#5
Bijvoorbeeld deze: http://www.rtl.nl/xl/#/u/7994c98c-5679-3...c7161919c3

Als ik hem download met de ".mp4 (aanbevolen)" instelling, dus zonder enige conversie, dan is de kwaliteit redelijk. Maar als ik hem met de "XVID" instelling op 800 kbps download dan zie ik bij elke scene wisseling (dus als er een andere camera wordt gebruikt) hevige compressie in de vorm van blokjes. Als ik de originele .mp4 via bijvoorbeeld het programma AutoMEN naar XVID op 800 kpbs converteer dan is de kwaliteit vele malen beter en zie ik lang niet zoveel blokjes. Ook uitzendingen via GD van Nederland 1, 2 en 3 hebben niet deze blokjes. Ik zal later nog eens wat screenshots proberen te posten zodat het wellicht iets duidelijk wordt.

Ik heb trouwens ook het idee dat het processen van video's van RTL Gemist veel langer duurt dan een van de publieke omroep.
Antwoord
#6
Ik heb het gereproduceerd. De reden dat 'korreligheid' zo hevig is, is omdat RTL de video aanbiedt in 1500kbps en Mencoder z'n best doet die naar 800kbps (bijna de helft) te brengen. Mencoder is daar (met de standaardinstellingen) niet zo goed in. De reden dat het bij Uitzending Gemist wel goed gaat, is omdat de video's daar in (ik geloof) 900kbps worden aangeboden, waardoor het verschil in bitrate kleiner is.

Ik zal kijken of ik met wat aangepaste instellingen de kwaliteit van video's met een aangepaste bitrate kan verbeteren.
Antwoord
#7
Overigens zie ik nu dat het niet alleen bij scenewisselingen gebeurt, maar gewoon gedurende de hele video.

Met betrekking tot de 1500 kpbs naar 800 kpbs conversie: Als ik het goed heb gebruikt AutoMEN ook de mencoder.exe. En als ik met dat programma de conversie van de originele .mp4 naar XVID@800kpbs doe, dan ziet het er wel goed uit. Dus misschien ligt het ook nog aan iets anders.
Antwoord
#8
Het probleem is inmiddels verholpen. In de volgende versie werkt XviD weer helemaal. Dank voor het melden!
Antwoord
#9
Bètaversie 2.8.0.4 is inmiddels uit. Probleem verholpen wat jou betreft?
Antwoord
#10
Ja, het werkt weer perfect! Heel erg bedankt voor het snelle fixen :-). Weet je wat er nu fout was in de vorige versie?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)