Welkom gast! Registreren
Recordboete voor sms-aanbieder Celldorado
De Consumentenautoriteit heeft sms-aanbieder Celldorado een boete van 1,2 miljoen euro opgelegd voor het op grote schaal aanbieden van misleidende sms-diensten. Het is de hoogste boete ooit van de Consumentenautoriteit.
Het bedrijf biedt onder meer wallpapers en testjes aan via tv-reclames en internet, terwijl volgens de Consumentenautoriteit onduidelijk is dat het in werkelijkheid om een abonnementsdienst ging.

Celldorado krijgt ook meerdere dwangsommen opgelegd. Volgens Bernadette van Buchem, directeur van de Consumentenautoriteit, geeft Celldorado op zijn website aan zich aan de SMS Gedragscode te houden, maar dat bleek niet op alle punten het geval te zijn.

Celldorado is het niet eens met de boete en heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.

De Consumentenautoriteit is dit onderzoek gestart onder andere naar aanleiding van een groot aantal klachten van consumenten bij ConsuWijzer. Zo meldde iemand: "Volgens mij heb ik een foutje gemaakt. Ik wilde voor de gein die love test doen. Maar volgens mij ben ik nu automatisch ergens lid van. Als dat het geval is, wens ik per direct te worden afgemeld!"

Ook uit het buitenland kwamen klachten binnen. Celldorado is onder meer actief in Duitsland, Noorwegen en Portugal.

De Consumentenautoriteit heeft in de periode van april 2009 tot begin 2010 onderzoek gedaan naar de campagnes van Celldorado via internet en tv voor sms-diensten als Friend Finder, Beest in Bed, Ware Liefde, Love Test, Brain Age en IQ test. Uit het onderzoek kwam naar voren dat Celldorado diverse regels heeft overtreden die consumenten beschermen.

Gepost op 14 juli 2010 om 19:58.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord

Berichten in dit topic
Recordboete voor sms-aanbieder Celldorado - door Webmaster - 14 July 2010, 21:29

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)