Welkom gast! Registreren
Nederland deelde gegevens 1,8 miljoen telefoongesprekken zelf met NSA
De gegevens van 1,8 miljoen telefoongesprekken die rond de jaarwisseling van 2012 en 2013 door de NSA zijn bemachtigd, zijn door Nederland zelf verzameld en vervolgens met de NSA gedeeld, meldt het kabinet. In oktober ontkende Plasterk dat nog.
In oktober werd bekend dat de NSA in december 2012 en januari 2013 in een maand tijd metadata van 1,8 miljoen telefoongesprekken in Nederland onderschepte. De vraag was echter hoe de NSA die gegevens had bemachtigd. Daarover heeft het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer duidelijkheid gegeven.

De metadata van de 1,8 miljoen Nederlandse telefoongesprekken zijn verzameld door de Nationale Sigint Organisatie, schrijven minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en minister Hennis-Plasschaert van Defensie in de Kamerbrief. Dat is de aftap-organisatie van de Nederlandse inlichtingendiensten. Vervolgens zijn die gegevens gedeeld met de Verenigde Staten 'in het licht van internationale samenwerking'. Dat is rechtmatig gebeurd, benadrukken de bewindspersonen. Eerder zei de directeur van de NSA al dat de buitenlandse metadata door de landen zelf werden overhandigd.

Het gaat om gesprekken die zijn gevoerd via satelliettelefoons en radioverkeer, en niet om mobiele telefoons. De metadata zijn in Nederland verzameld, maar afkomstig uit het buitenland. Ze zijn verzameld en gedeeld 'in het kader van terrorismebestrijding en militaire operaties in het buitenland', schrijven de ministers. Het is onduidelijk of het gaat om binnenlandse telefoongesprekken of gesprekken tussen Nederlanders en buitenlanders.

In oktober zei minister Plasterk nog dat de Nederlandse regering van niets wist. Mogelijk ging het om gesprekken tussen Nederland en de Verenigde Staten, suggereerde hij toen in een uitzending van Nieuwsuur. De bewindsman stelde toen dat de NSA tegenover hem had bevestigd dat het de metadata had onderschept. "Ik heb er nog eens nadrukkelijk gekeken, en die gegevens zijn niet door de Nederlandse dienst verzameld en dus ook niet verschaft aan de NSA", zei Plasterk in Nieuwsuur. Ook in de Tweede Kamer ontkende Plasterk de rol van Nederland. "Ik heb al eerder gezegd dat Nederland het niet heeft gedaan", zei hij over het delen van metadata.

Plasterk en Hennis-Plasschaert schrijven niet welke data precies aan de NSA zijn overhandigd. Uit berichtgeving van de Franse krant Le Monde blijkt dat het onder meer gaat om de telefoonnummers. Of ook de locatie werd opgeslagen en overhandigd, is niet bekend.

Het aantal van 1,8 miljoen onderschepte gespreksmetadata kwam naar voren in een interne slide van de NSA, waarop een screenshot van het NSA-programma Boundless Informant was te zien. De grafiek werd in de afgelopen zomer gepubliceerd door Der Spiegel, maar pas na de publicatie van Le Monde was de betekenis van de grafiek te achterhalen.

SP-Kamerlid Ronald van Raak is boos over de brief van het kabinet. "Eerst zei hij dat die gegevens door de NSA zijn verzameld, en nu blijken ze door onze geheime dienst te zijn verzameld. Ik vraag me ernstig af of de Tweede Kamer wel goed is geïnformeerd, en of de minister zelf eigenlijk weet wat er speelt bij de geheime dienst." Hij gaat minister Plasterk in Kamervragen om opheldering vragen.

Zijn collega-kamerlid Jeroen Recourt van de PvdA reageert voorzichtiger. "Er zou worden uitgezocht hoe die gegevens konden worden gedeeld, en dat is nu gebeurd", aldus Recourt. "Daaruit kan ik niet de conclusie trekken dat de Tweede Kamer verkeerd is ingelicht." Recourt stelt daarnaast dat de gegevens waarschijnlijk rechtmatig zijn verzameld. "Maar of het verzamelen proportioneel was, durf ik nog niet te zeggen."

D66-Kamerlid Gerard Schouw zegt in een schriftelijke reactie dat een parlementaire enquête, een diepgaand onderzoek door het parlement, niet kan uitblijven. "Tot nog toe is daar geen meerderheid voor. Maar deze bekentenis van de minister moet toch voor iedereen de druppel zijn", schrijft Schouw.

Gepost op 5 februari 2014 om 19:06.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord

Berichten in dit topic
Nederland deelde gegevens 1,8 miljoen telefoongesprekken zelf met NSA - door Webmaster - 05 February 2014, 20:30

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)