Gisteren, 23:29
(02 April 2025, 13:13)penthe schreef: Beste Steijn,
SendGB is inderdaad voor het versturen van grote bestanden, er zijn er meer zoals bijv. WeTransfer en SendBIG. Erg handig als je snel iets naar iemand wilt versturen wat niet via email of WhatsApp kan.
De video is zo groot omdat deze in Full-HD is. Als de video bewaard gaat worden is er natuurlijk de optie deze te converteren naar HEVC met als container MKV dan wordt de video meer dan de helft kleiner aan MBs maar behoud volledig dezelfde kwaliteit.
Ik gebruik inderdaad verschillende tooltjes maar ook DownloadManagers en Browser add-ons. Voor NPO geldt dat de downloader DASH streams moet ondersteunen.
Nu weet ik niet hoeveel er van die tooltjes zijn onder Linux maar N_m3u8DL-RE op zeker wel al is deze geheel shell gebasseerd je moet dus echt even uitzoeken hoe je er het beste mee kan werken. Kijk voor dit toolje op de videohelp webpagina.
Beste Penthe,
Hartelijk dank voor deze extra toelichting. Ik ben wel een echte computer-techneut (beroeps-in-ruste) maar niet met focus op multimedia. Dus met uw (jouw) tips zal ik mijn voordeel doen en mij ook nog wat verder inlezen.
'N_m3u8DL-RE' blijkt geen typfout en ook niet in een andere tekenset geschreven: het bestaat echt. Als het uit China komt vraag ik mij wel af of het kosjer is, maar daar komen we nog wel achter. En met shell-tooltjes weet ik wel raad: ik bouw al sinds 2010 Linux-servertjes en ben pas twee jaar geleden naar mijn eerste (zelf opgebouwde) Linux-desktops overgestapt. Je moet wat als je 9 PC's thuis hebt waarvan MS vindt dat zij niet voor W11 geschikt zijn ...
Steijn van Essen
Moving from Wintel to Linux-on-ARM
(better for my privacy and the environment)
Moving from Wintel to Linux-on-ARM
(better for my privacy and the environment)