Welkom gast! Registreren
'Verwarrende advertenties bij merknamen concurrenten verbieden'
#1
Bedrijven zouden geen advertenties mogen plaatsen bij zoekopdrachten naar de naam van een concurrent. De advertenties kunnen dan verwarrend werken, zegt een advocaat-generaal van het Europese Hof bij een geschil tussen bloemenverkopers.
Interflora klaagde Marks & Spencer aan bij het Europese Hof toen er bij Google-zoekopdrachten naar Interflora advertenties van de Britse retailer opdoken, dat keywords met de merknaam van de concurrent had ingekocht. Beide bedrijven bieden een bloemenbezorgdienst aan. Volgens Interflora zorgen de advertenties voor verwarring en loopt het daardoor klanten mis.

Advocaat-generaal Niilo Jääskinen is van mening dat een merknaameigenaar andere bedrijven moet kunnen verbieden het merk te gebruiken voor advertenties als een 'gemiddelde internetter' niet makkelijk kan zien of de advertentie ook daadwerkelijk bij merknaameigenaar vandaan komt. Google staat het zelf al niet toe dat handelsmerken van anderen zonder toestemming in advertentieteksten opgenomen worden.

Het advies van de advocaat-generaal is niet bindend; een uitspraak door het hoogste gerechtshof in Europa wordt binnen zes maanden verwacht. De zaak lijkt op het geschil tussen Tempur en Energy+, waarbij een Haagse rechter oordeelde dat het adverteren op merknamen van concurrenten mocht, mits de advertenties voldoende onderscheidend zijn.

Het is niet de eerste keer dat een strijd om AdWords wordt uitgevochten in een rechtszaal. Google is toen al vrijgewaard door het Europese Hof van merkinbreuk als beschermde merknamen via zijn advertentiedienst worden verkocht. Wel kunnen bedrijven aangeven dat advertenties verwijderd moeten worden als er imitatieartikelen worden verkocht.


Gepost op 27 maart 2011 om 11:53.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)