22 December 2010, 15:54
Volgens The Wall Street Journal sturen de makers van het populaire spel Angry Birds ongevraagd persoonlijke gegevens door naar derden. Ook andere applicaties, voor iPhone en Android, zouden ongevraagd persoonlijke data versturen.
De Amerikaanse krant zocht in een zelf opgezet onderzoek uit welke persoonlijke gegevens door de makers naar derden werden doorgestuurd. Onder derden vallen onder andere advertentieproviders die de data gebruiken om relevante advertenties aan de gebruiker van de telefoon te tonen. Uit het onderzoek van The Wall Street Journal blijkt dat Rovio Mobile, maker van Angry Birds, naast het identificatienummer van de telefoon en de locatie, ook contacten die in de telefoon staan naar derden doorstuurt. Gebruikers worden hiervan niet op de hoogte gesteld. Het gaat hierbij opvallend genoeg om de iPhone-versie van Angry Birds; de Android-versie wordt niet genoemd in de lijst Android-applicaties die persoonlijke informatie doorsturen.
Verder blijkt uit de data dat ook veel andere onderzochte applicaties het identificatienummer van de telefoon en de locatie doorsturen. Enkele apps sturen daarbij ook nog andere data door, zoals contacten, leeftijd, geslacht, en gebruikersnamen en wachtwoorden voor de desbetreffende app. Overigens blijkt geen van de onderzochtte Android-apps gegevens over contactpersonen door te sturen. Wel worden in een aantal gevallen leeftijd en geslacht doorgegeven.
Hoewel er voor de iPhone normaal gesproken toestemming moet worden gevraagd om een locatie met een bepaalde applicatie te delen, heeft advertentieprovider Greystripe een manier gevonden om dit te omzeilen. Het bedrijf gebruikt in plaats van gps het ip-adres van de telefoon om de locatie van het apparaat te bepalen. Apple heeft nog niet op het onderzoek gereageerd, zodat nog niet duidelijk is of de regels van Apple deze manier van adverteren toestaan. Greystripe-ceo Michael Chang meent dat zijn methode niet tegen de regels is, zo liet hij The Wall Street Journal weten.
Rovio, de maker van Angry Birds, heeft in een reactie tegen Develop het onderzoek van de Wall Street Journal sterk bekritiseerd. "Angry Birds vergaart onder geen enkele omstandigheden informatie waarmee gebruikers te identificeren zijn en ook slaan we data die op welke wijze dan ook aan individuele gebruikers te relateren is niet op", aldus een Rovio-ontwikkelaar. Het bedrijf zou wel gebruikersgegevens naar derden sturen, maar hierbij zou het gaan om contactgevens voor de sociale gamedienst Crystal en gebruikers zouden hier expliciet toestemming voor geven.
Daarnaast zou het om de analysedienst Flurry gaan. "Flurry vergaart data om numerieke gegevens zoals het aantal gebruikers per land op basis van toestel-id en locatie weer te geven. Deze informatie wordt alleen weergegeven als gebundelde statistieken. Flurry geeft geen data weer die aan een individu gerelateerd
Gepost op 22 december 2010 om 12:35.
Lees het complete artikel via deze link.
De Amerikaanse krant zocht in een zelf opgezet onderzoek uit welke persoonlijke gegevens door de makers naar derden werden doorgestuurd. Onder derden vallen onder andere advertentieproviders die de data gebruiken om relevante advertenties aan de gebruiker van de telefoon te tonen. Uit het onderzoek van The Wall Street Journal blijkt dat Rovio Mobile, maker van Angry Birds, naast het identificatienummer van de telefoon en de locatie, ook contacten die in de telefoon staan naar derden doorstuurt. Gebruikers worden hiervan niet op de hoogte gesteld. Het gaat hierbij opvallend genoeg om de iPhone-versie van Angry Birds; de Android-versie wordt niet genoemd in de lijst Android-applicaties die persoonlijke informatie doorsturen.
Verder blijkt uit de data dat ook veel andere onderzochte applicaties het identificatienummer van de telefoon en de locatie doorsturen. Enkele apps sturen daarbij ook nog andere data door, zoals contacten, leeftijd, geslacht, en gebruikersnamen en wachtwoorden voor de desbetreffende app. Overigens blijkt geen van de onderzochtte Android-apps gegevens over contactpersonen door te sturen. Wel worden in een aantal gevallen leeftijd en geslacht doorgegeven.
Hoewel er voor de iPhone normaal gesproken toestemming moet worden gevraagd om een locatie met een bepaalde applicatie te delen, heeft advertentieprovider Greystripe een manier gevonden om dit te omzeilen. Het bedrijf gebruikt in plaats van gps het ip-adres van de telefoon om de locatie van het apparaat te bepalen. Apple heeft nog niet op het onderzoek gereageerd, zodat nog niet duidelijk is of de regels van Apple deze manier van adverteren toestaan. Greystripe-ceo Michael Chang meent dat zijn methode niet tegen de regels is, zo liet hij The Wall Street Journal weten.
Rovio, de maker van Angry Birds, heeft in een reactie tegen Develop het onderzoek van de Wall Street Journal sterk bekritiseerd. "Angry Birds vergaart onder geen enkele omstandigheden informatie waarmee gebruikers te identificeren zijn en ook slaan we data die op welke wijze dan ook aan individuele gebruikers te relateren is niet op", aldus een Rovio-ontwikkelaar. Het bedrijf zou wel gebruikersgegevens naar derden sturen, maar hierbij zou het gaan om contactgevens voor de sociale gamedienst Crystal en gebruikers zouden hier expliciet toestemming voor geven.
Daarnaast zou het om de analysedienst Flurry gaan. "Flurry vergaart data om numerieke gegevens zoals het aantal gebruikers per land op basis van toestel-id en locatie weer te geven. Deze informatie wordt alleen weergegeven als gebundelde statistieken. Flurry geeft geen data weer die aan een individu gerelateerd
Gepost op 22 december 2010 om 12:35.
Lees het complete artikel via deze link.