02 June 2015, 12:26
De markt voor vast internet in Nederland is bijna een duopolie geworden. Tussen 85 en 95 procent van de aansluitingen zit bij Ziggo of KPN, terwijl de grootste concurrent Tele2 een marktaandeel van minder dan 5 procent heeft.
Dat het een duopolie is geworden, komt door de overname van Ziggo door UPC's moederbedrijf Liberty Global, waarna UPC onder de merknaam Ziggo is doorgegaan. In totaal heeft Ziggo nu tussen 45 en 50 procent van de markt in handen, terwijl 40 tot 45 procent van de aansluitingen bij KPN zit. ACM maakt bij zijn Telecommonitor nooit exacte percentages bekend.
De grootste concurrent is Tele2, maar het marktaandeel van de prijsvechter is aan het dalen. Waar het eind 2013 tussen 5 en 10 procent viel, is dat teruggezakt naar tussen 0 en 5 procent. Alle andere aanbieders bij elkaar zitten tussen 5 en 10 procent.
Op het gebied van multiplay, waarbij klanten meerdere diensten in een abonnement combineren, is de overmacht van KPN en Ziggo nog duidelijker: daarbij komt het marktaandeel uit tussen 90 en 100 procent, terwijl voor Tele2 tussen 0 en 5 procent en alle andere aanbieders ook in totaal tussen 0 en 5 procent over is.
Van de twee lijkt Ziggo de grootste, omdat er meer mensen een kabelabonnement hebben dan een abonnement op basis van dsl of glasvezel.
Gepost op 2 juni 2015 om 12:09.
Lees het complete artikel via deze link.
Dat het een duopolie is geworden, komt door de overname van Ziggo door UPC's moederbedrijf Liberty Global, waarna UPC onder de merknaam Ziggo is doorgegaan. In totaal heeft Ziggo nu tussen 45 en 50 procent van de markt in handen, terwijl 40 tot 45 procent van de aansluitingen bij KPN zit. ACM maakt bij zijn Telecommonitor nooit exacte percentages bekend.
De grootste concurrent is Tele2, maar het marktaandeel van de prijsvechter is aan het dalen. Waar het eind 2013 tussen 5 en 10 procent viel, is dat teruggezakt naar tussen 0 en 5 procent. Alle andere aanbieders bij elkaar zitten tussen 5 en 10 procent.
Op het gebied van multiplay, waarbij klanten meerdere diensten in een abonnement combineren, is de overmacht van KPN en Ziggo nog duidelijker: daarbij komt het marktaandeel uit tussen 90 en 100 procent, terwijl voor Tele2 tussen 0 en 5 procent en alle andere aanbieders ook in totaal tussen 0 en 5 procent over is.
Van de twee lijkt Ziggo de grootste, omdat er meer mensen een kabelabonnement hebben dan een abonnement op basis van dsl of glasvezel.
Gepost op 2 juni 2015 om 12:09.
Lees het complete artikel via deze link.