Welkom gast! Registreren
KPN: 'chat-heffing' voor mobiel internet komt deze zomer
#1
KPN gaat vanaf deze zomer extra geld vragen voor het gebruik van voip, chatdiensten zoals WhatsApp of het streamen van video's over 3g. Dat bevestigt de provider tegenover Tweakers.net. Toezichthouder OPTA ziet geen problemen.
De abonnementen kunnen vanaf deze zomer worden afgesloten, maar KPN houdt de precieze details nog even voor zich, zegt woordvoerder Steve Hufton tegen Tweakers.net. "Diensten zoals browsen, mVoIP gebruiken, instant messaging en video kijken zullen een eigen prijskaartje krijgen, net zoals nu het geval is met bellen en sms'en." Dit betekent in de praktijk dat mensen zullen moeten betalen voor het gebruik van een van die diensten, boven op het tarief voor mobiel internet.

Chatten, zoals via de populaire applicatie WhatsApp, wordt onmogelijk gemaakt voor klanten die er niet apart voor willen betalen. "We zullen iedereen de mogelijkheid bieden om de diensten af te nemen die zij willen gebruiken en waarvoor ze willen betalen. Maar niet betaald betekent niet kunnen gebruiken. Belangrijk daarbij is dat klanten duidelijk weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen, en daar zullen we heel helder over zijn." Hoe KPN bepaald verkeer gaat herkennen, is onduidelijk.

Met de extra kosten voor de diensten wil KPN inkomsten terughalen die het misloopt door het teruglopen van het bel- en sms-verkeer. De tarieven zijn nog onduidelijk, maar het ligt voor de hand dat in elk geval een aantal klanten meer gaat betalen voor dezelfde diensten. De voorwaarden gelden waarschijnlijk alleen voor nieuw afgesloten abonnementen.

Vodafone herkent de trend dat spraakdiensten gaan verdwijnen ten gunste van data. Of Vodafone de abonnementen daarop gaat aanpassen, is vooralsnog niet duidelijk. T-Mobile wil geen antwoord geven op de vraag of zij het voorbeeld van KPN volgen. "Elk antwoord zou alleen maar leiden tot nieuwe vragen, dus ik ga hier niets over zeggen."

De OPTA ziet geen problemen met dit soort abonnementsvormen, waarbij diensten apart worden afgerekend. Dat zegt woordvoerster Harriët Garvelink. "Dit betekent meer keuze voor de consument, die hiermee abonnementen kan nemen die beter bij het gebruik passen. Daarom juichen wij een dergelijke ontwikkeling toe, mits de provider transparant is over de kosten."


Gepost op 21 april 2011 om 20:11.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord
#2
Zoals gewoonlijk gaat men fouten afreageren op die klanten,het beste zouden ze hun salarissen kunnen inleveren als boete voor hun fouten !
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)