Welkom gast! Registreren
Geluid van streamopname niet constant
Dag Webmaster,

Sinds een paar dagen maak ik, met succes, streamopnames van de NPO zenders op de manier zoals dat in uw tutorial uitgelegd wordt, d.w.z. met VLC die geen onbekende van mij is.

Het geluid van deze mp4's is redelijk maar zodra er een stilte valt wordt het volume flink meer. Het eerste gesproken woord daarna is dan behoorlijk hard, waarna het volume weer naar het vorige niveau zakt.
Op de mediaplayer van de TV via usb: hetzelfde verhaal.

Zijn er misschien instellingen in VLC die voor een constant volume kunnen zorgen?

Bij voorbaat dank. BFS
Antwoord
Er wordt bij veel radio stations en ook TV stations gebruik gemaakt van geluids limiters, deze zorgen ervoor dat het geluid niet harder kan dan... Helaas heeft het wel wat nadeligheden als er hele harde geluiden komen wordt het ineens een stuk zachter en als er hele zachte geluiden zijn wordt het een heel stuk harder. Er zijn tegenwoordig wel wat betere technieken voor het geluid maar toch gebruiken velen het ouderwetse systeem nog.

Soms zit in software wel de optie om het geluid weer wat normaler te krijgen deze optie heet dan "Audio normalization" Of dat in VLC zit weet ik niet want gebruik het al een tijdje niet meer.
Met vriendelijke groet, penthe
Antwoord
Bedankt Penthe,

Inderdaad is er in VLC een instelling die daarop lijkt: Volume normaliseren naar.
Normaal niet aangevinkt maar daar had ik geen resultaat mee.
In ieder geval bedankt voor de uitleg en ik blijf nog even zoeken.

Vriendelijke groet, BFS
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)