04 February 2014, 13:08
Het sociale netwerk Facebook bestaat dinsdag tien jaar. Oprichter Mark Zuckerberg begon Facebook als 'digitaal smoelenboek' voor zijn universiteit, maar inmiddels is het uitgegroeid tot veruit het grootste sociale netwerk ter wereld.
Het tienjarige bestaan dient zich aan op het moment dat Facebook een aan de beurs genoteerd en behoorlijk winstgevend bedrijf is geworden. Het sociale netwerk is tientallen miljarden euro's waard op de beurs en maakte vorig kwartaal een winst van honderden miljoenen euro's. Oprichter Mark Zuckerberg staat nog altijd aan het roer van het bedrijf dat hij zelf oprichtte.
Zuckerberg richtte Facebook in februari 2004 op als TheFacebook, een smoelenboek voor de Harvard-universiteit. Het was niet zijn eerste succesvolle project. Hij maakte eerder Facemash, een site waarop studenten twee foto's van medestudenten te zien kregen en op de knapste moesten klikken. Zuckerberg zou een site maken voor HarvardConnection, een site met ongeveer hetzelfde idee als Facebook. De oprichters van HarvardConnection zouden Zuckerberg later aanklagen voor diefstal van het idee. Het kwam niet tot een rechtszaak, omdat er een schikking werd getroffen.
Aanvankelijk was Facebook alleen beschikbaar voor mensen die op Harvard zaten of hadden gezeten, maar langzaam maar zeker kwamen daar andere universiteiten bij. In tegenstelling tot veel andere sociale media in die tijd kocht Facebook eerst serverruimte, waarna andere scholen toegang kregen. Dat moest de site snel houden. Zuckerberg had dat zo bedacht, omdat een eerder sociaal netwerk, Friendster, ten onder was gegaan doordat de site de massale interesse van nieuwe gebruikers niet aankon. In Nederland liep Hyves tegen ongeveer hetzelfde probleem aan bij de snelle groei van zijn netwerk.
Pas vanaf september 2006 kon iedereen op Facebook. Vanaf dat moment groeide het nog sneller. In de loop der tijd groeide het sociale netwerk, mede door de eenvoudige interface, de weinige advertenties en door nieuwe features als de News Feed met updates van vrienden. Een van de innovaties van Facebook was het platform, waarop onder andere apps binnen Facebook konden draaien. Enkele van de bekendste voorbeelden zijn spelletjes als Farmville en Candy Crush, maar ook bijvoorbeeld Spotify heeft Facebook-integratie.
Dankzij de introductie van de Like-knop voor websites in 2010 kwam Facebook veel meer te weten over gebruikers. Ook als de knop niet wordt gebruikt, ziet Facebook, dankzij de aanwezigheid van die knop, dat de gebruiker op die pagina is geweest.
In de afgelopen jaren heeft Facebook alle concurrentie verslagen. In de begindagen was MySpace, dat in handen was van mediamagnaat Rubert Murdoch, een van de bekendste concurrenten. In Nederland moest Facebook het opnemen tegen Hyves. Hyves leek het enkele jaren lang te redden, maar na een hoogtepunt in 2010 en een overname door de Telegraaf Media Groep nam het gebruik van Hyves snel af en eind vorig jaar sloot het de deuren van zijn sociale netwerk.
Facebook heeft zo'n 1,2 miljard actieve gebruikers, die geregeld inloggen. Veel daarvan, bijna een miljard, gebruiken Facebook vanaf een mobiel apparaat. In Nederland neemt de populariteit ook nog altijd toe; het merendeel van de Nederlanders komt elke dag op Facebook.
Desondanks zijn in het afgelopen jaar vragen gerezen over hoe 'cool' Facebook nog is, zeker nadat Facebook zelf toegaf dat het gebruik onder tieners is afgenomen. Hoe dat de toekomst van Facebook zal beïnvloeden, is momenteel nog onduidelijk. Er is momenteel ondanks de concurrentie van onder meer Twitter, Google+ en LinkedIn nog geen duidelijke opvolger voor Facebook aan te wijzen, zoals er wel was toen voorgangers of concurrenten als Friendster, CU2, MySpace en later Hyves de slag verloren.
Gepost op 4 februari 2014 om 10:15.
Lees het complete artikel via deze link.
Het tienjarige bestaan dient zich aan op het moment dat Facebook een aan de beurs genoteerd en behoorlijk winstgevend bedrijf is geworden. Het sociale netwerk is tientallen miljarden euro's waard op de beurs en maakte vorig kwartaal een winst van honderden miljoenen euro's. Oprichter Mark Zuckerberg staat nog altijd aan het roer van het bedrijf dat hij zelf oprichtte.
Zuckerberg richtte Facebook in februari 2004 op als TheFacebook, een smoelenboek voor de Harvard-universiteit. Het was niet zijn eerste succesvolle project. Hij maakte eerder Facemash, een site waarop studenten twee foto's van medestudenten te zien kregen en op de knapste moesten klikken. Zuckerberg zou een site maken voor HarvardConnection, een site met ongeveer hetzelfde idee als Facebook. De oprichters van HarvardConnection zouden Zuckerberg later aanklagen voor diefstal van het idee. Het kwam niet tot een rechtszaak, omdat er een schikking werd getroffen.
Aanvankelijk was Facebook alleen beschikbaar voor mensen die op Harvard zaten of hadden gezeten, maar langzaam maar zeker kwamen daar andere universiteiten bij. In tegenstelling tot veel andere sociale media in die tijd kocht Facebook eerst serverruimte, waarna andere scholen toegang kregen. Dat moest de site snel houden. Zuckerberg had dat zo bedacht, omdat een eerder sociaal netwerk, Friendster, ten onder was gegaan doordat de site de massale interesse van nieuwe gebruikers niet aankon. In Nederland liep Hyves tegen ongeveer hetzelfde probleem aan bij de snelle groei van zijn netwerk.
Pas vanaf september 2006 kon iedereen op Facebook. Vanaf dat moment groeide het nog sneller. In de loop der tijd groeide het sociale netwerk, mede door de eenvoudige interface, de weinige advertenties en door nieuwe features als de News Feed met updates van vrienden. Een van de innovaties van Facebook was het platform, waarop onder andere apps binnen Facebook konden draaien. Enkele van de bekendste voorbeelden zijn spelletjes als Farmville en Candy Crush, maar ook bijvoorbeeld Spotify heeft Facebook-integratie.
Dankzij de introductie van de Like-knop voor websites in 2010 kwam Facebook veel meer te weten over gebruikers. Ook als de knop niet wordt gebruikt, ziet Facebook, dankzij de aanwezigheid van die knop, dat de gebruiker op die pagina is geweest.
In de afgelopen jaren heeft Facebook alle concurrentie verslagen. In de begindagen was MySpace, dat in handen was van mediamagnaat Rubert Murdoch, een van de bekendste concurrenten. In Nederland moest Facebook het opnemen tegen Hyves. Hyves leek het enkele jaren lang te redden, maar na een hoogtepunt in 2010 en een overname door de Telegraaf Media Groep nam het gebruik van Hyves snel af en eind vorig jaar sloot het de deuren van zijn sociale netwerk.
Facebook heeft zo'n 1,2 miljard actieve gebruikers, die geregeld inloggen. Veel daarvan, bijna een miljard, gebruiken Facebook vanaf een mobiel apparaat. In Nederland neemt de populariteit ook nog altijd toe; het merendeel van de Nederlanders komt elke dag op Facebook.
Desondanks zijn in het afgelopen jaar vragen gerezen over hoe 'cool' Facebook nog is, zeker nadat Facebook zelf toegaf dat het gebruik onder tieners is afgenomen. Hoe dat de toekomst van Facebook zal beïnvloeden, is momenteel nog onduidelijk. Er is momenteel ondanks de concurrentie van onder meer Twitter, Google+ en LinkedIn nog geen duidelijke opvolger voor Facebook aan te wijzen, zoals er wel was toen voorgangers of concurrenten als Friendster, CU2, MySpace en later Hyves de slag verloren.
Gepost op 4 februari 2014 om 10:15.
Lees het complete artikel via deze link.