25 September 2013, 15:41
De Tweede Kamer steunt een Europese richtlijn die consumenten beter beschermt op internet. De wet is bedoeld om winkelen op internet te stimuleren en verlengt onder meer de bedenktijd die internetters hebben bij het doen van een internetaankoop.
De implementatie van de Europese richtlijn is dinsdag goedgekeurd; nu moet alleen de Eerste Kamer zich er nog over buigen. Als de richtlijn eenmaal aangenomen en ingevoerd is, zullen webwinkeliers consument onder meer beter moeten voorlichten. De richtlijn is bedoeld om internetkopers in alle EU-landen dezelfde bescherming te bieden, zodat ze worden gestimuleerd om in andere landen aankopen te doen.
Winkelende internetters krijgen onder meer een bedenktijd van twee weken, die pas ingaat als een product wordt bezorgd. Nu is dat nog zeven dagen. De bedenktermijn geldt niet voor alle producten; zo zijn digitale aankopen uitgezonderd. Producten die op maat worden geleverd, zoals hotelboekingen en vliegtuigtickets, komen evenmin in aanmerking. Winkeliers moeten klanten goed op de hoogte stellen van de bedenktijd; doen ze dat niet, dan wordt die tijd verlengd tot een jaar.
Daarnaast moeten winkeliers transparanter zijn over hun prijzen. Zo moet de totaalprijs van de bestelling duidelijk worden aangegeven, inclusief extra kosten. Bovendien is het niet meer toegestaan om standaard een vinkje te zetten bij extra diensten; kopers moeten zelf beslissen of ze die willen afnemen. De transactiekosten mogen niet meer bedragen dan het bedrag dat het de winkelier kost om de transactie te verrichten.
Webwinkeliers die telefonische ondersteuning bieden, mogen volgens de nieuwe regels niet langer meer in rekening brengen voor een telefoongesprek dan hun telefoonkosten per gesprek. Tot slot moeten aanbieders van digitale downloads duidelijker aangeven waarmee de downloads compatibel zijn en welke drm-maatregelen er zijn getroffen.
Gepost op 25 september 2013 om 15:33.
Lees het complete artikel via deze link.
De implementatie van de Europese richtlijn is dinsdag goedgekeurd; nu moet alleen de Eerste Kamer zich er nog over buigen. Als de richtlijn eenmaal aangenomen en ingevoerd is, zullen webwinkeliers consument onder meer beter moeten voorlichten. De richtlijn is bedoeld om internetkopers in alle EU-landen dezelfde bescherming te bieden, zodat ze worden gestimuleerd om in andere landen aankopen te doen.
Winkelende internetters krijgen onder meer een bedenktijd van twee weken, die pas ingaat als een product wordt bezorgd. Nu is dat nog zeven dagen. De bedenktermijn geldt niet voor alle producten; zo zijn digitale aankopen uitgezonderd. Producten die op maat worden geleverd, zoals hotelboekingen en vliegtuigtickets, komen evenmin in aanmerking. Winkeliers moeten klanten goed op de hoogte stellen van de bedenktijd; doen ze dat niet, dan wordt die tijd verlengd tot een jaar.
Daarnaast moeten winkeliers transparanter zijn over hun prijzen. Zo moet de totaalprijs van de bestelling duidelijk worden aangegeven, inclusief extra kosten. Bovendien is het niet meer toegestaan om standaard een vinkje te zetten bij extra diensten; kopers moeten zelf beslissen of ze die willen afnemen. De transactiekosten mogen niet meer bedragen dan het bedrag dat het de winkelier kost om de transactie te verrichten.
Webwinkeliers die telefonische ondersteuning bieden, mogen volgens de nieuwe regels niet langer meer in rekening brengen voor een telefoongesprek dan hun telefoonkosten per gesprek. Tot slot moeten aanbieders van digitale downloads duidelijker aangeven waarmee de downloads compatibel zijn en welke drm-maatregelen er zijn getroffen.
Gepost op 25 september 2013 om 15:33.
Lees het complete artikel via deze link.