Welkom gast! Registreren
Steve Jobs wilde Android 'vernietigen'
Steve Jobs wilde Android 'vernietigen'. De overleden ceo van Apple noemde Googles besturingssysteem een gestolen product, en zag niets in een schikking. Dat schrijft Walter Isaacson in het boek 'Steve Jobs', dat deze maand verschijnt.
Jobs was volgens het boek 'Steve Jobs' niet in een schikking geïnteresseerd. "Ik hoef jouw geld niet", zou Jobs in een persoonlijk gesprek met Eric Schmidt, ex-ceo van Google, gezegd hebben, "Als je me vijf miljard dollar biedt, hoef ik het niet. Ik heb genoeg geld. Je moet stoppen met het stelen van ideeën met Android, dat is het enige wat ik wil." Dat gesprek heeft echter niets opgeleverd; tot op de dag van vandaag liggen Apple en fabrikanten van Android-toestellen met elkaar in de clinch over elkaars technologie.

De biografie, waarin bijna veertig interviews met Jobs zijn verwerkt, legt onder meer de complexe relatie tussen de Apple-oprichter en Eric Schmidt bloot. Schmidt was van 2006 tot 2009 bestuurslid van Apple en was in die periode gelijktijdig ceo van Google. In 2009 stapte Schmidt uit de raad van bestuur van Apple. Vanwege het bekleden van beide functies moest de topman destijds vaak uit Apples vergaderingen vertrekken, omdat Google met Android en het toen nog onaangekondigde Chrome OS van Google een directe concurrent was.

Elektronicafabrikant HTC bracht begin 2010 een Android-telefoon uit waarin volgens Apple een aantal functies van de iPhone waren overgenomen. Jobs was furieus over deze release. Hij klaagde HTC aan en noemde het besturingssysteem van Google 'de grootste diefstal', schrijft Isaacson. "Ik zal tot mijn laatste adem en tot Apples laatste cent gaan om dit recht te zetten", zei hij destijds. "Ik zal Android vernietigen, omdat het een gestolen product is. Ik ben hiervoor tot een nucleaire oorlog bereid." Jobs zal een eventuele uitkomst van de strijd met Android niet meer meemaken; hij overleed begin deze maand aan de gevolgen van noob.

Gepost op 21 oktober 2011 om 09:05.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)