14 May 2011, 9:50
KPN blijkt al jaren deep packet inspection op zijn mobiele netwerk te gebruiken. De provider zegt dat hierbij nimmer naar de inhoud van berichten is gekeken en dat het bereid is mee te werken aan een extern onderzoek om dat te bewijzen.
Volgens KPN wordt deep packet inspection al geruime tijd voor al zijn mobiele merken gebruikt om het netwerkverkeer te optimaliseren en de beperkte bandbreedte optimaal te benutten. "Wij gebruiken het alleen om ons netwerk goed te managen en te tariferen", zegt Jeroen Borst, KPN-manager voor mobiele innovatie, tegen Tweakers.net.
"Onder meer mms-berichten worden bijvoorbeeld aan de hand van dpi herkend en als zodanig in rekening gebracht. Het zorgt er aan de andere kant ook voor dat een prepaid-gebruiker die geen tegoed meer heeft toch online kan opwaarderen."
Borst benadrukt echter dat KPN nog nooit in de inhoud van dataverkeer heeft gekeken. "Deep packet inspection wordt als een containerbegrip gebruikt. Dpi kun je op verschillende manieren toepassen. Wij weten als KPN exact wat we wel en niet mogen doen. Met dpi kun je inderdaad áls je zou willen in de inhoud kijken, maar wij weten heel goed wat wel en wat niet mag."
De discussie over het gebruik van dpi kwam eerder deze week op gang nadat KPN bekendmaakte dpi te hebben ingezet om de populariteit van WhatsApp in kaart te brengen. De gegevens voor de analyse van WhatsApp zijn gebaseerd op een apart onderzoek waarvoor de telco sinds november 2010 aparte technologie inzet.
"Voor de analyse van WhatsApp hebben wij bijvoorbeeld niet in de payload gekeken - we zijn zeker niet in Layer 7 gekomen", aldus Borst. "We hebben hiervoor gebruikgemaakt van de ip-headers en poortnummers aan de hand van een lijst met serveradressen van WhatsApp. Dit was echter enkel voor de analyse. Wij gaan geen geld vragen voor WhatsApp. We zijn alleen voornemens om mvoip-verkeer te tariferen. Of we daar dpi echt voor nodig hebben of dat er andere manieren zijn, wordt nog onderzocht."
Eerder bleek dat Alcatel-Lucent verantwoordelijk is voor de analyses die van het gebruik van WhatsApp zijn gemaakt. KPN stelt echter dat het zelf het beheer over zijn dpi-activiteiten heeft, maar dat er voor het samenstellen van de set onderzoeksgegevens een externe partij is ingeschakeld.
Gepost op 14 mei 2011 om 07:50.
Lees het complete artikel via deze link.
Volgens KPN wordt deep packet inspection al geruime tijd voor al zijn mobiele merken gebruikt om het netwerkverkeer te optimaliseren en de beperkte bandbreedte optimaal te benutten. "Wij gebruiken het alleen om ons netwerk goed te managen en te tariferen", zegt Jeroen Borst, KPN-manager voor mobiele innovatie, tegen Tweakers.net.
"Onder meer mms-berichten worden bijvoorbeeld aan de hand van dpi herkend en als zodanig in rekening gebracht. Het zorgt er aan de andere kant ook voor dat een prepaid-gebruiker die geen tegoed meer heeft toch online kan opwaarderen."
Borst benadrukt echter dat KPN nog nooit in de inhoud van dataverkeer heeft gekeken. "Deep packet inspection wordt als een containerbegrip gebruikt. Dpi kun je op verschillende manieren toepassen. Wij weten als KPN exact wat we wel en niet mogen doen. Met dpi kun je inderdaad áls je zou willen in de inhoud kijken, maar wij weten heel goed wat wel en wat niet mag."
De discussie over het gebruik van dpi kwam eerder deze week op gang nadat KPN bekendmaakte dpi te hebben ingezet om de populariteit van WhatsApp in kaart te brengen. De gegevens voor de analyse van WhatsApp zijn gebaseerd op een apart onderzoek waarvoor de telco sinds november 2010 aparte technologie inzet.
"Voor de analyse van WhatsApp hebben wij bijvoorbeeld niet in de payload gekeken - we zijn zeker niet in Layer 7 gekomen", aldus Borst. "We hebben hiervoor gebruikgemaakt van de ip-headers en poortnummers aan de hand van een lijst met serveradressen van WhatsApp. Dit was echter enkel voor de analyse. Wij gaan geen geld vragen voor WhatsApp. We zijn alleen voornemens om mvoip-verkeer te tariferen. Of we daar dpi echt voor nodig hebben of dat er andere manieren zijn, wordt nog onderzocht."
Eerder bleek dat Alcatel-Lucent verantwoordelijk is voor de analyses die van het gebruik van WhatsApp zijn gemaakt. KPN stelt echter dat het zelf het beheer over zijn dpi-activiteiten heeft, maar dat er voor het samenstellen van de set onderzoeksgegevens een externe partij is ingeschakeld.
Gepost op 14 mei 2011 om 07:50.
Lees het complete artikel via deze link.