Welkom gast! Registreren
GemistDownloader 2.9.0.7  - NPO Start Plus-ondersteuning?

Ik heb een abo genomen op NPO Start plus. 
Ik kan daarmee wel kijken, maar niet downloaden. 
Kan met Gemist downloader wel worden gedownload of kan alleen worden gekeken. 
Mijn foutmeldingen heb ik hierboven opgenomen.
Antwoord
GemistDownloader kan alleen gratis video's downloaden - NLZiet, NPO (Start) Plus en andere betaalde diensten zoals RTL XL Premium worden niet ondersteund.
Antwoord
Ik heb ook een abo bij NPO-Start-Plus.

Het zit zo: als je binnen een week een reeds uitgezonden aflevering wilt downloaden, dan kan dit; ook als je bent ingelogd! De afleveringen/series die als extra content wordt aangeboden, kan je (meestal een jaar lang) terugkijken. Daar zijn uitzonderingen bij en die hebben te maken met de rechten die daarvoor door NPO betaald moet worden. Neem bijv. Homeland, elke aflevering is maar een week te herbekijken.
The Bridge is voor abo-houders al vóór uitzending te bekijken, maar niet te downloaden (wel in de week ná uitzending)
Antwoord
(16 July 2018, 0:14)Roodbaard schreef: Ik heb ook een abo bij NPO-Start-Plus.

Het zit zo: als je binnen een week een reeds uitgezonden aflevering wilt downloaden, dan kan dit; ook als je bent ingelogd! De afleveringen/series die als extra content wordt aangeboden, kan je (meestal een jaar lang) terugkijken. Daar zijn uitzonderingen bij en die hebben te maken met de rechten die daarvoor door NPO betaald moet worden. Neem bijv. Homeland, elke aflevering is maar een week te herbekijken.
The Bridge is voor abo-houders al vóór uitzending te bekijken, maar niet te downloaden (wel in de week ná uitzending)

Hetzelfde geldt voor sommige gratis uitzendingen op de normale NPO gemist.
Bv de Blue Planet afleveringen zijn maar een week te downloaden na de uitzending.
Je kan nu (18-07-2018) alléén nog deel 2 downloaden, deel 1 niet meer.
Ik heb deel 1 verleden week al gedownload en nu ook deel 2.
De rest heb ik al uit 2017, behalve afl. 6 en 7. Ik moet dus even opletten in augustus.
(Via mijn profiel kan je mij evt. een Email sturen)
Antwoord
Is allemaal leuk dat programma's na 1 week (of zo) achter een abonnementsvorm verborgen worden, maar in geval van NPO Start(-Plus) gaat het mede om programma's die met publiek geld (belastinggeld) gemaakt zijn en waarvoor je dus nogmaals moet betalen wanneer je binnen een bepaalde tijd niet in de gelegenheid bent geweest ze te bekijken.

Of dit überhaupt al is toegestaan is maar de vraag, want bij mijn weten mag je vanuit de Mediawet content die met publiek geld is gemaakt, niet commerciëel exploiteren of ter beschikking stellen aan partijen die hiermee commerciële doeleinden nastreven.

Het zou mooi zijn wanneer GemistDownloader ondersteuning bood voor content waarvoor een abonnement nodig is. Dit kan ook heel netjes, namelijk door in het programma per abonnee-dienst een gebruikerslogin op te slaan. Of dit technisch voldoende is, weet ik niet, maar ik hoop dat de developers hier toch wat mee gaan doen.
Antwoord
Helaas gaat dat niet; zelfs als je een abonnement hebt, zijn de video's van NPO Plus beveiligd met DRM, een kopieerbeveiliging. Het omzeilen hiervan is volgens de Nederlandse wet onrechtmatig, en kan leiden tot schadeclaims. Om die reden ondersteunt GemistDownloader NPO Plus voorlopig niet.
Antwoord
voor de goede orde:
NPO-Start:        
gratis; content tot 1 week na uitzending te bekijken (en via GemistDownloader te downloaden). Registratie niet verplicht/nodig, wel handig ivm eigen profiel.
NPO-Start-Plus:  
abonnement; € 2,95/mnd; content over het algemeen 1 jaar via de website te bekijken, tenzij dit vanwege rechten is uitgesloten; (let op: ook maar één week te downloaden via GD)
Het te betalen bedrag is voor het verlengen van de rechten voor de series waarbij dit mogelijk is! 
Een voorbeeld: Homeland wordt ook via Netflix (tegen betaling) gedistribueerd; vandaar de beperkte rechten óók voor de abo-houders van NPO-Start-Plus

t.a.v. opmerking Janus2018: "gaat het mede om programma's die met publiek geld (belastinggeld) gemaakt zijn en waarvoor je dus nogmaals moet betalen wanneer je binnen een bepaalde tijd niet in de gelegenheid bent geweest ze te bekijken. " 
reactie: Weet dat de meeste series/programma's gewoon aangekocht worden en dat daarop speciale rechten zitten. 
De echt eigen producties zijn wel allemaal terug te vinden op de NPO-website!

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)