Welkom gast! Registreren
Vodafone introduceert nfc-betaaldienst in Nederland
#1
Vodafone heeft op donderdagmiddag zijn nfc-betaaldienst geïntroduceerd. Alle Nederlanders, dus ook niet-Vodafone-klanten, kunnen met de dienst draadloos betalen. Eind dit jaar moet op 50.000 plekken contactloos kunnen worden betaald.
Vodafone-klanten met een geschikte telefoon en simkaart kunnen vanaf donderdagmiddag direct betalen met de SmartPass-dienst; het installeren van een app is voor hen voldoende. "De afgelopen maanden hebben we de nfc-simkaarten al uitgerold naar nieuwe klanten", zegt marketingmanager Jeroen Kok van Vodafone.

Vodafone-klanten zonder simkaart met nfc-chip kunnen gratis om een nieuwe sim vragen. Wie geen geschikt toestel heeft, zoals een iPhone, krijgt een nfc-sticker thuisgestuurd. Ook abonnees van andere providers krijgen een nfc-sticker, zelfs als hun toestel wel nfc ondersteunt. Volgens Vodafone is daarvoor gekozen omwille van de veiligheid: de nfc-chip op de simkaart wordt gebruikt om transacties te autoriseren.

De betaaldienst is compatible met de standaard die ING en ABN Amro ook gebruiken; die banken bieden draadloos betalen via betaalpassen aan. Doordat dezelfde standaard wordt gebruikt, kunnen klanten betalen via dezelfde terminals. Vanaf volgende maand kan dat op 30.000 plekken; eind dit jaar moeten dat er 60.000 zijn, zo zegt marketingmanager Kok. "Betalen kan nu al op stations, Schiphol, IKEA en een aantal andere winkels", zegt hij. Ook krijgen gebruikers een fysieke kaart thuisgestuurd, waar ze ook mee kunnen betalen op plekken die nog geen draadloze betalingen aanbieden.

De SmartPass-dienst maakt gebruik van een tegoed dat gebruikers kunnen opladen via iDeal, een normale bankafschrijving of door een creditcard te koppelen. Bij het doen van betalingen boven de 25 euro moet een pincode worden ingevoerd. Het komende jaar is de pas gratis; daarna wil Vodafone er geld voor gaan vragen.

Uiteindelijk moet het onderliggende platform, Vodafone Wallet, het ook mogelijk maken om direct betaalrekeningen van andere banken te koppelen, zodat gebruikers geen prepaidtegoed nodig hebben. "Waarschijnlijk vragen we banken dan een vergoeding per gebruiker", zegt Kok. Overigens werkt de Rabobank zelf ook aan nfc-betalingen vanaf mobiele telefoons.

De mobiele app maakt het ook mogelijk om geld over te maken naar andere gebruikers. Dat gebeurt niet via nfc, maar op basis van iemands mobiele-telefoonnummer. "Vergelijkbaar met WhatsApp", zegt Kok. Bovendien is het SmartPass-tegoed ook bruikbaar als creditcard, bijvoorbeeld voor het doen van aankopen in de Play Store of App Store.


Gepost op 27 maart 2014 om 20:05.
Lees het complete artikel via deze link.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)