07 February 2014, 15:33
Criminelen hebben de modems van verschillende XS4ALL-klanten misbruikt voor het plegen van telefoonfraude, waardoor zeer hoge telefoonkosten werden gemaakt.
Volgens de provider is de precieze oorzaak nog niet bekend, maar is inmiddels wel duidelijk dat het probleem zich voordoet bij klanten die de Remote Access-functie van hun FRITZ!Box-modem zelf hebben geactiveerd. Daardoor is het modem vanaf het internet bereikbaar is.
XS4ALL zegt dat het klanten die deze functie geactiveerd hebben via e-mail zal waarschuwen. Ook krijgen klanten instructies hoe ze de Remote Access kunnen uitschakelen. Slachtoffers van de telefoonfraude hoeven de telefoonkosten die door het misbruik zijn ontstaan niet te betalen. Om hoeveel slachtoffers het precies gaat en wat de omvang van de schade is laat XS4ALL op het eigen blog niet weten.
Volgens de provider zijn verschillende klanten getroffen, terwijl AVM, de leverancier van de FRITZ!Box, het op 'enkele' houdt. Getroffen klanten worden allemaal door XS4ALL gebeld. Om de schade te beperken zijn telefoongesprekken naar een aantal landen tijdelijk geblokkeerd. Voor klanten die willen controleren of hun modem via het internet toegankelijk is heeft de provider een FRITZ!Box Remote Access Check online gezet.
Gepost op 7 februari 2014 om 13:57.
Lees het complete artikel via deze link.
Volgens de provider is de precieze oorzaak nog niet bekend, maar is inmiddels wel duidelijk dat het probleem zich voordoet bij klanten die de Remote Access-functie van hun FRITZ!Box-modem zelf hebben geactiveerd. Daardoor is het modem vanaf het internet bereikbaar is.
XS4ALL zegt dat het klanten die deze functie geactiveerd hebben via e-mail zal waarschuwen. Ook krijgen klanten instructies hoe ze de Remote Access kunnen uitschakelen. Slachtoffers van de telefoonfraude hoeven de telefoonkosten die door het misbruik zijn ontstaan niet te betalen. Om hoeveel slachtoffers het precies gaat en wat de omvang van de schade is laat XS4ALL op het eigen blog niet weten.
Volgens de provider zijn verschillende klanten getroffen, terwijl AVM, de leverancier van de FRITZ!Box, het op 'enkele' houdt. Getroffen klanten worden allemaal door XS4ALL gebeld. Om de schade te beperken zijn telefoongesprekken naar een aantal landen tijdelijk geblokkeerd. Voor klanten die willen controleren of hun modem via het internet toegankelijk is heeft de provider een FRITZ!Box Remote Access Check online gezet.
Gepost op 7 februari 2014 om 13:57.
Lees het complete artikel via deze link.