Helpdeskweb.nl Forum
GemistDownloader-installatie op Debian - Afdrukversie

+- Helpdeskweb.nl Forum (https://www.helpdeskweb.nl/forum)
+-- Forum: GemistDownloader v2.x en v3.x (https://www.helpdeskweb.nl/forum/forumdisplay.php?fid=38)
+--- Forum: GemistDownloader (https://www.helpdeskweb.nl/forum/forumdisplay.php?fid=39)
+--- Topic: GemistDownloader-installatie op Debian (/showthread.php?tid=3245)

Pagina's: 1 2

GemistDownloader-installatie op Debian - Steijn_van_Essen - 20 July 2023

Goedenavond forumlezers, na bijna 28 maanden radiostilte in deze post een hulpverzoek bij de installatie van Gemist Downloader onder Debian 11 (Bullseye). Na een dag download-pakketten vergelijken en installatie-instructies lezen heb ik (dus) gekozen voor Gemist Downloader, mede omdat ik dat al bijna zes jaar onder Windows naar tevredenheid heb gebruikt. Meestal voor YouTube, heel soms voor een NL TV-uitzending. Maar ja, mijn zes PC's thuis ondersteunen geen Windows 11 en dat stopt nu dus ...

Mijn installatiestappen (op mijn eerste Debian 11 desktop met Xfce):
Stap 1, 'apt install mono-complete' (direct uit de Bullseye repo) kwam tot mijn verrassing na heel wat downloaden en uitpakken tot een goed eind
Stap 2, 'apt install ffmpeg' ging ook prima (en veel sneller dan Stap 1)
Stap 3, 'apt install ./Downloads/gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb' kwam heel ver maar struikelde over een bestandje in de 'deb'-file met onbekende compressie:

dpkg-deb: fout: archief '/home/SteijnVE/Downloads/gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb
' gebruikt een onbekende compressie voor element 'control.tar.zst'; er wordt opg
egeven
dpkg: fout bij verwerken van archief /home/SteijnVE/Downloads/gemistdownloader_3
.0.0.3-1.deb (--unpack):
subproces dpkg-deb --control gaf de foutwaarde 2 terug
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
/home/SteijnVE/Downloads/gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Heeft iemand anders toevallig ook deze ervaring met dit laatste package (of met eerdere versies ervan)?
Weet iemand een oplossing?

Bij voorbaat dank voor elke (serieuze) reactie en
M.vr.gr,
Steijn van Essen
(na 12 jr ervaring met Debian servers nu ook op de desktop halverwege van Windows naar Linux)

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Webmaster - 21 July 2023

Beste Steijn,

Kun je het volgende commando proberen:
Code:
sudo dpkg -i gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb
en kijken of dat een andere foutmelding genereert?

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Steijn_van_Essen - 23 July 2023

Geachte Webmaster,

Ik heb geen sudo-rechten en als ik mezelf met su promoveer dan houd ik de padinstellingen van mijn useraccount (zonder sbin-mappen erin). Apt install lukt dan wel maar sommige dpkg-commando's niet (omdat ze subcommando's aanroepen, denk ik). Vandaar 'apt install'. Ik moet dit alles nog eens uitzoeken op mijn gloednieuwe Debian Xfce-desktop. Maar goed, ingelogd als root is dit het resultaat:

dpkg -i gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb
dpkg-deb: fout: archief 'gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb' gebruikt een onbekende compressie voor element 'control.tar.zst'; er wordt opgegeven
dpkg: fout bij verwerken van archief gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb (--install):
subproces dpkg-deb --control gaf de foutwaarde 2 terug
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
gemistdownloader_3.0.0.3-1.deb

Alvast mijn hartelijke dank voor de snelle vorige response (zie in dit verband ook mijn reacties in de Mac-thread),

Steijn van Essen

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Steijn_van_Essen - 23 July 2023

Een nabrander: bij nader inzien is element 'control.tar.zst' misschien het eerste bestand dat wordt uitgepakt en zouden er dus meer bestanden een onbekende compressie kunnen hebben. Mijn Debian 11 (Bullseye)-distro is hooguit 2 jaar oud, ik neem aan dat er geen spectaculair nieuwe compressiemethoden zijn bijgekomen. En bovendien, wanneer is uw 'deb'-file ongeveer gecompileerd? Ook al weer enige tijd geleden mag ik aannemen?!

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Webmaster - 23 July 2023

Het blijkt dat Debian 11 inderdaad geen zdst-compressie ondersteunt, vanaf versie 12 wel. Om op Debian 11 dit .deb-bestand te intstalleren, zou je deze instructies kunnen volgen.

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Steijn_van_Essen - 28 July 2023

Sorry voor de vertraging. Ik had mijzelf een weekje opgesloten om eigen C-programma's te hercompileren van Windows naar Debian Linux en daar kwamen toch wel wat 'kleine uitdagingen' naar boven. Zelfde verhaal met omzetten van batch files naar shell scripts. Maar dat hoef ik u waarschijnlijk niet te vertellen ...

Het goede nieuws: GemistDownloader is na het lezen v/d door u vermelde forumpost opnieuw door mij gepackaged en geïnstalleerd. Kwam ook keurig 'bij' in mijn GUI (lijst van toepassingen). Even een paar ytb-filmpjes geprobeerd, zowel naar mp4 als naar mp3 en het werkt als een speer! Petje af voor de Linux-versie en de hulp.

Steijn van Essen
From i8088 to i7-980X in 25 years and still waiting …
But now, after 10 more years, not for much longer:
when Windows is gone, Intel will be next
(in favor of ARM on Raspberry Pi).

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Webmaster - 29 July 2023

Fijn te horen dat het is opgelost. Ik zal kijken of in volgende versies het probleem kan worden voorkomen door een andere compressietechniek te gebruiken.

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Webmaster - 07 August 2023

Vanaf versie 3.0.0.4 gebruikt het .DEB-bestand een compressie die ook op Debian moet werken, zonder extra stappen.

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Steijn_van_Essen - 19 August 2023

Terug van vakantie toch maar even 3.0.0.4 geprobeerd: werkt als vanouds (zowel installatie als in gebruik). Grappig feitje: de DEB-file gemaakt zonder ZDST-compressie is meer dan 10% kleiner dan die mèt.

RE: GemistDownloader-installatie op Debian - Steijn_van_Essen - 09 November 2024

Even een update: Vandaag startte GemistDownloader niet meer goed door en meldde dat er een nieuwere versie klaar stond. Deze kun je onder Debian Linux niet zo maar automatisch downloaden en installeren, dus dit buiten het programma om gedaan.

Goed nieuws: v3.0.0.5 doet het bij een eerste test als vanouds. Ik kan deze niet vanuit mijn package mgr (Synaptic) installeren, maar wel vanaf de CLI, met 'apt install ./<filename>.deb' vanuit mijn downloadmap. Promotie naar 'root' (met 'su' of 'sudo') is hierbij nodig, maar aanloggen als 'root' niet. Scheelt weer wat handelingen. Dus Linux-gebruikers: doe uw voordeel met de nieuwe versie!

Overigens goed om te weten: de installatieproblemen die ik had met v3.0.0.3 onder Debian v11 en die verholpen zijn onder v3.0.0.4, had ik ook nu niet meer. Maar dat komt mede omdat ik inmiddels naar Debian v12 ben geupgrade. Dus of v3.0.0.5 ook onder Debian v11 installeert weet ik niet zeker (maar mag ik wel aannemen). En dan het allerlaatste nieuws: Ik heb bij deze upgrade mijn laatste Windows 10 machine overschreven en ga/kan/hoef niet meer terug naar Windows.

Rest mij een vraag aan de zeer gewaardeerde ontwikkelaar of andere gebruikers die het geprobeerd hebben: was het mogelijk geweest om met de oude versie (v3.0.0.3/4) te blijven werken (ik wacht meestal enige tijd met updates) of is dit (bewust of onbewust) geblokkeerd?

Ik zag namelijk geen kans meer om de oude versie doorgestart te krijgen.