Sony verkoopt Vaio-tak en schrapt 5000 banen
De durfinvesteerder zal zich met Vaio aanvankelijk vooral toeleggen op de Japanse markt, voordat wordt nagedacht over een 'uitbreiding' naar andere landen. In de praktijk betekent dat dat het Vaio-merk uit veel landen zal verdwijnen, zoals woensdag al uit geruchten bleek. In het laatste jaar verkocht Sony 5,8 miljoen pc's, waarmee het een relatief kleine speler op de wereldmarkt is. Op zijn hoogtepunt verkocht Sony 8,7 miljoen pc's in een jaar tijd.
Daarnaast wordt de tv-divisie ondergebracht in een onafhankelijk dochterbedrijf. Of dat een voorbode van een verkoop is, is onbekend. Ook met de tv-divisie van Sony gaat het niet erg goed: in november 2011 kondigde Sony maatregelen aan om de tv-tak weer winstgevend te maken, maar vooralsnog is dat nog niet gebeurd. Het bedrijf is van plan om de verkopen van zijn tv's dit jaar te laten groeien door meer 4k-tv's uit te brengen en 2k-tv's van betere kleurspectra en 'beeldverbeterende technologieën' te voorzien.
De Japanse elektronicagigant wil de personeelskosten daarnaast flink omlaag brengen: inclusief de geschrapte banen bij de pc-tak zal Sony 5000 banen schrappen. Daarvan zijn er 1500 in Japan zelf, en 3500 in het buitenland. Door de verkoop van de pc-tak gaan waarschijnlijk ook ontslagen valllen, al kunnen naar schatting 250 tot 300 medewerkers de overstap naar het nieuwe bedrijf maken. Voor andere medewerkers van de pc-tak wordt zoveel mogelijk een betrekking binnen Sony gezocht, maar dat zal niet in alle gevallen lukken.