Veel providers gaan over de schreef met bewaren bel- en mailgegevens
Digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom heeft het met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in handen gekregen.
Namen en nummers
De telecombedrijven moeten verschillende gegevens opslaan. Het gaat bijvoorbeeld om begin- en eindtijd van de gesprekken, de locaties van mobiele telefoons, namen en nummers van betrokken abonnees, e-mailadressen, het IP-adres en de datum en het tijdstip van inloggen en uitloggen.
Per dag worden gegevens van tientallen miljoenen mailtjes en gesprekken opgeslagen. De inhoud van de gesprekken en mails wordt niet bewaard.
Toestemming vragen
Uit het onderzoek van het Agentschap Telecom blijkt dat 24 procent van de aanbieders erkent de gegevens "louter voor andere dan wettelijke doelen te verwerken". Dat is dus verboden.
Als een aanbieder de gegevens wil gebruiken voor een ander doel dan facturering, moet het bedrijf de klant om toestemming vragen. 36 procent doet dat niet; de overige 64 procent wel, grotendeels via de algemene voorwaarden.
Terreurbestrijding
Ook blijkt dat 10 procent van de telecom- en internetaanbieders de telefoon en mailgegevens van de klanten niet vernietigt nadat ze verplicht een jaar bewaard zijn. Met name de kleine en middelgrote aanbieders maken zich daaraan schuldig. Deze bedrijven hebben ook hun beveiliging vaak niet goed op orde.
De Wet bewaarplicht is in werking sinds 2009. Er staat in dat internet- en telecombedrijven e-mail-gegevens zes maanden moeten bewaren en telefoniegegevens een jaar. De gegevens kunnen door justitie onder meer worden gebruikt bij het bestrijden van terrorisme.
Het Agentschap Telecom laat weten bezig te zijn met een vervolgonderzoek. Als bedrijven misbruik blijven maken van gegevens, kunnen ze boetes verwachten.