CanalDigitaal opent frontale aanval op Digitenne
Canaltenne is wholesale Scarlet
Om de overstap van Digitenne-klanten nog makkelijker te maken, heeft CanalDigitaal met het nieuwe tv-product Canaltenne de tweede fase van de jacht op Digitenne-klanten ingezet. Nadat CanalDigitaal eerder voor internet en bellen de stap naar glasvezel maakte, doet het voor tv een – toch onverwachte – stap naar DVB-T. Het maakt duidelijk dat CanalDigitaal het exclusief gebruik van satelliet geheel naast zich neer heeft gelegd. Pikant detail is dat Canaltenne een wholesale van de tv-dienst van Scarlet is. Op haar beurt koopt Scarlet deze tv-dienst bij KPN in en is vrijwel gelijkwaardig aan Digitenne. Alleen de premium-betaalzender FOX Sports Eredivisie is niet bij Scarlet – en dus ook niet bij Canaltenne – te abonneren. Digitenne-klanten kunnen dus met dezelfde ontvangstapparatuur als nu het geval is van Canaltenne gebruikmaken. Men dient alleen een nieuwe Scarlet-smartcard te gebruiken. CanalDigitaal biedt met Canaltenne 25 tv-zenders in SD-kwaliteit aan. Wil men een betere beeldkwaliteit dan kan men voor hetzelfde maandbedrag bij CanalDigitaal overstappen naar het HD-light-abonnement dat via de satelliet wordt aangeboden.
Voordeel: meer dan dertig euro
Net als bij Digitenne kan men zonder meerkosten een tweede en derde smartcard bij één abonnement gebruiken. Het voordeel bij overstap naar Canaltenne is dat men per maand €9,95 voor het abonnement gaat betalen. Dat is met €2,55 per maand een besparing van meer dan dertig euro per jaar. Of CanalDigitaal met Canaltenne echt een gevoelige klap kan toebrengen, is nog maar de vraag. Indirect zorgt de Canaltenne-klant voor inkomsten bij KPN.