'Nederlander gooit bijna 100 euro per jaar weg aan ongebruikt beltegoed'
De gemiddelden van de analyse van de rekeningen zijn vermenigvuldigd met het aantal actieve abonnees van mobiele telefonie in Nederland, rond 8,5 miljoen. Daarbij is een correctie uitgevoerd, omdat vooral actieve gebruikers met grote bundels op DeLaagsteRekening komen. De rekeningen komen uit de periode 1 januari 2010 tot eind december 2012.
Bij veel providers is tegoed niet langer houdbaar dan in de maand waarin de klant het koopt; tot enkele jaren geleden boden sommige providers aan dat tegoed onbeperkt of een jaar houdbaar was, maar die praktijk is zo goed als verdwenen. Nederlanders gebruiken volgens de bond in totaal 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms'jes en 537 miljoen MB niet. Dat levert providers in totaal 820 miljoen euro op, zo blijkt uit de berekening. Providers voeren volgens de bond aan dat de prijzen omhoog moeten, omdat ze het vervallen van het tegoed in de prijs hebben verwerkt.
Desondanks wil de Consumentenbond al langer dat tegoed langer houdbaar blijft. "Providers komen met allemaal verklaringen en excuses", zegt woordvoerster Babs van der Staak van de Consumentenbond. "Feit blijft dat je een bepaald tegoed koopt en providers dat aan het einde van de maand afpakken. Omdat buitenbundeltarieven hoog zijn, nemen mensen ruimere bundels om te voorkomen dat ze onverwachts hoge rekeningen krijgen. Als tegoeden langer houdbaar zijn, zullen veel mensen kunnen overstappen naar goedkopere bundels."
De bond biedt dinsdagmiddag een petitie aan de Tweede Kamer aan, waarbij 26.000 mensen een handtekening hebben gezet. Het is nog altijd onduidelijk of de politiek ervoor voelt om providers te verplichten tegoeden langer houdbaar te laten zijn.