Nibud adviseert contant geld wegens online storingen
Een failliete bank, een DDoS-aanval of elektronische storing, een landelijke stroomstoring, skimming, phishing of een kapot pasje zijn allemaal redenen waardoor consumenten niet bij hun geld kunnen.
Contant geld
Om op eventuele calamiteiten voorbereid te zijn moeten consumenten dan ook over meerdere (elektronische) betaalmiddelen beschikken, bijvoorbeeld een pinpas en een creditcard. Daarnaast moet er ook altijd contant geld in huis zijn.
Het Nibud adviseert uit te rekenen hoeveel er gemiddeld per dag wordt uitgegeven en op basis daarvan een bedrag te bepalen waarmee twee dagen zijn te overbruggen. Voor een gezin met twee kinderen en een modaal inkomen zal het bedrag al snel op minimaal 50 euro komen, zo stelt de organisatie.
Downloaden
Ook krijgen consumenten het advies om minimaal één keer per maand de rekeningoverzichten te downloaden en die op de harde schijf te bewaren. "Zo kunt u altijd aantonen wanneer u wat hebt betaald en hoeveel geld u bezit."