Meerderheid Tweede Kamer wil einde aan cookie-popups
Astrid Oosenbrug van de PvdA vindt de veelgebruikte cookie-popups ook geen goede oplossing en geeft ook de voorkeur aan een systeem waarbij de gebruiker geïnformeerd wordt over cookies, maar de website ook zonder acceptatie van deze cookies wel toegankelijk blijft. Oosenburg is van plan om Minister Kamp van Economische Zaken om nadere uitleg te vragen over de haalbaarheid van het idee. Momenteel zou niet duidelijk zijn of een dergelijk systeem aan de wet voldoet, maar zeker is wel dat het niet is toegestaan om niet-essentiële cookies - zoals tracking-cookies - te plaatsen zonder toestemming.
Het is onduidelijk wat de PvdA en VVD, die samen een meerderheid in de Tweede Kamer maar niet in de Eerste Kamer hebben, van plan zijn. Mogelijk willen ze de wetgeving afzwakken. Dat kan: hoewel de cookiewet is gebaseerd op een Europese richtlijn, gaat Nederland nu verder dan andere landen. In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk hoeven gebruikers niet expliciet toestemming te geven voor het plaatsen van niet-essentiële cookies. Daar is implied consent genoeg: als een gebruiker na te zijn geïnformeerd over de plaatsing van cookies doorgaan met gebruik van de website, mag die ervan uitgaan dat de gebruiker akkoord is.
Niet alleen VVD en PvdA zijn ontevreden met de cookiemuur-implementatie, ook telecomwaakond OPTA is niet blij met de huidige stand van zaken. Op dit moment weren een aantal grote websites bezoekers die geen cookies accepteren; de OPTA vindt dat ongewenst. De methode is waarschijnlijk echter niet in strijd met de wet. Het College Bescherming Persoonsgegevens liet onlangs in een brief aan het kabinet weten dat de websites van de publieke omroep geen cookiemuur mogen hebben, omdat deze uit publiek geld gefinancierd worden. Omdat gebruikers nu in feite betalen door persoongegevens over te dragen bij een bezoek, zou van vrije toegang geen sprake zijn.
De cookiewetgeving vloeit voort uit een Europese richtlijn en is bedoeld om te voorkomen dat internetgebruikers zonder dat ze dat weten, worden gevolgd over het internet. Veel advertentiebedrijven plaatsen tracking cookies die het gedrag van gebruikers in de gaten houden. Mediabedrijven klagen echter dat de Nederlandse implementatie van de Europese richtlijn veel strenger is dan die in andere landen. Daar voldoet het tonen van een melding, terwijl in Nederland daadwerkelijk toestemming gevraagd moet worden.