Opstelten: helft consumenten heeft geen idee van cybersecurity
"Het zijn hele simpele dingen", zegt Opstelten. "Zet de data waarop je met vakantie gaat bijvoorbeeld niet op sociale media." Volgens hem moeten zowel consumenten als het bedrijfsleven zich bewust zijn van de risico's. Opstelten wil niet op een schaal van 1 tot 10 aangeven hoe goed dat op dit moment in Nederland is geregeld. "Ik denk dat we het internationaal best goed doen, maar het moet gewoon omhoog", zegt hij.
Opstelten deed zijn uitspraken bij de start van Alert Online, een overheidscampagne die is bedoeld om mensen bewust te maken van digitale risico's. "De helft van de consumenten heeft geen idee wat cybersecurity nou eigenlijk is", zegt Opstelten. De campagne noemt hij 'geen overbodige luxe'. "Het mag allemaal best een tandje scherper als het gaat om het bevorderen van de alertheid." Volgens hem is er 'heel veel werk aan de winkel'.
Tijdens de aftrap zei Wil van Gemert, directeur cybersecurity bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, dat burgers zichzelf hoger inschatten op het gebied van ict-beveiliging dan ze verdienen, zeker als het om het gebruik van wachtwoorden gaat. Ook in het bedrijfsleven is volgens hem verbetering mogelijk. Zeven op de tien werknemers zouden ict-beveiliging vooral een verantwoordelijkheid van de ict-afdeling vinden.