Aantal sms'jes KPN-klanten binnen twee jaar bijna gehalveerd
De introductie van de leaseconstructie eerder dit jaar lijkt zijn vruchten af te werpen. Waar voorheen vooral klanten met abonnementen wegliepen, lijkt het aantal mensen dat nu voor een abonnement van KPN kiest op de mobiele markt te stabiliseren. Op een totaal van meer dan drie miljoen abonnees verloor KPN er 5.000. Een jaar geleden waren dat er 18.000 en begin 2011 zelfs 80.000. Klanten betaalden gemiddeld 22 euro aan KPN, een euro minder dan een jaar geleden en het vorige kwartaal.
KPN zag het aantal klanten dat tv-diensten koopt, stijgen met 17 procent, naar anderhalf miljoen. Daarbij neemt het aantal mensen met Digitenne af, terwijl meer mensen juist iptv willen hebben.
Het aantal mensen met een internetverbinding via glasvezel verdriedubbelde in een jaar bijna naar 198.000. Het aantal mensen dat een abonnement via glasvezel kan nemen, steeg voor het eerst naar boven een miljoen. In de toekomst wil KPN in aanvulling op glasvezel en koper ook thuisinternet gaan aanbieden via 4g.
De omzet kwam uit op 3.05 miljard euro, een daling van 6,5 procent. Het bedrijfsresultaat zakte nog meer, met 12 procent naar 1,17 miljard euro. Dat komt mede door de Duitse markt, waar KPN kampt met meer concurrentie en waar de prijzen daardoor onder druk staan.