Nieuws

'Ict-problemen kosten werknemer halfuur per dag'

Gepost op 07 maart 2012 door Webmaster. Bron: Tweakers.net.
Werknemers verliezen bijna een halfuur productiviteit per dag aan problemen met ict, bijvoorbeeld door slechte ict-vaardigheden, maar ook door trage pc's en mailservers die eruit liggen. Ook het helpen van andere werknemers kost veel tijd.


Elk uur 'verdwijnt' viereneenhalve minuut aan productiviteit door ict-problemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente, dat is uitgevoerd in opdracht van een drie organisaties, waaronder een organisatie die de werkgelegenheid voor ict'ers wil bevorderen en de certificeringsorganisatie European Computer Driving Licence.

Iets meer dan de helft van de verloren tijd wordt veroorzaakt door haperende ict-systemen, bijvoorbeeld traag startende computers en niet-werkende mailservers. De rest komt door slechte ict-vaardigheden. Problemen met mobiele apparaten zijn in het onderzoek niet meegenomen.

Vrouwen zijn minder tijd kwijt aan ict-problemen dan mannen, hoewel ze gemiddeld langer achter de pc zitten. Bij laagopgeleiden zijn de problemen het grootst; zij verliezen gemiddeld 35 minuten aan ict-problemen, tegen 22 minuten bij hoogopgeleiden.

De helft van de verloren productiviteit komt door het helpen van andere werknemers met ict-problemen. Veel organisaties vertrouwen volgens het onderzoek op dergelijke ad hoc-hulp van collega's, terwijl de kwaliteit daarvan niet vaststaat. Alle verloren productiviteit kost de Nederlandse samenleving volgens de onderzoekers omgerekend 19,3 miljard euro per jaar. Daarbij vermelden ze echter dat aan de berekening die aan dat bedrag ten grondslag ligt niet al te veel waarde moet worden gehecht.

Een mogelijke oplossing is volgens de onderzoekers het aanbieden van trainingen en certificeringen. Ict-training zou een cursist 33 minuten tijdwinst per dag opleveren, maar slechts 22 procent van de medewerkers zou in de afgelopen drie jaar een ict-training hebben gehad. Bij deze aanbeveling moet overigens worden aangetekend dat een van de opdrachtgevers van het onderzoek, de European Computer Driving License, belang heeft bij meer vraag naar trainingen en certificeringen.

Daarnaast zouden organisaties moeten nadenken over de breedte van de helpdesk; organisaties moeten volgens de auteurs bepalen of de ict-afdeling enkel technische problemen moet oplossen of ook werknemers met gebrekkige ict-vaardigheden moet bijstaan. Ook zouden werknemers met weinig ict-vaardigheden een 'ict-buddy' kunnen krijgen om ze te helpen.
Reacties op dit artikel (0)
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben jij de eerste? Klik hier om een reactie te plaatsen.