KPN en Vodafone twijfelen aan noodzaak kostenstijging mobiel internet
De uitspraken van Weijermars lijken de opmaat te zijn naar nieuwe abonnementsvormen voor mobiel internet bij T-Mobile. Vaak bereiden topmensen klanten voor op prijsstijgingen door het doen van dergelijke uitspraken. Het is onduidelijk hoe de nieuwe abonnementsvormen van T-Mobile eruit gaan zien. Ook is het onbekend of de provider vasthoudt aan onbeperkt internet of dat het net als KPN en Vodafone limieten gaat instellen.
Zowel KPN als Vodafone willen dat grootverbruikers van mobiel internet meer gaan betalen, bijvoorbeeld door nieuwe abonnementsvormen en harde datalimieten. Deze week kondigde KPN aan dat zijn Personal Sim-abonnementen een datalimiet krijgen in plaats van een fair use policy.
De meeste KPN-abonnementen krijgen een datalimiet van 1000MB, wat volgens KPN genoeg is voor 95 procent van zijn gebruikers. "Het is niet meer eerlijk om aan iedereen hetzelfde bedrag te vragen voor onbeperkt internet. Het zal in de toekomst meer aan de hand van verbruik gaan", zegt KPN in een reactie tegen Nu.nl. "Nu compenseert de gemiddelde gebruiker de extreme gebruiker en wordt de extreme gebruiker boos als de snelheid omlaag gaat omdat ze te veel gebruiken."
KPN stelt dat mensen moeten betalen voor wat ze gebruiken, waarbij de mogelijkheid wordt geboden om uit verschillende bundels te kiezen. De telco krijgt hierin bijval van Vodafone. "Internet wordt steeds meer de kern van het abonnement, maar mensen hebben verschillende behoeftes."