Apple verplicht uitgevers tot omzetafdracht iPad-abo's
Apple eist namelijk dat een iPad-abonnement niet langer deel uitmaakt van een digitaal abonnement op NRC Handelsblad. Losse exemplaren en abonnementen mogen alleen worden verkocht via de App Store, de webwinkel van Apple, zo stelt het bedrijf. Zo verdient Apple aan de vaste abonnees van kranten en tijdschriften, waarbij de fabrikant volgens De Tijd 30 procent van de inkomsten uit abonnementen wil. Abonnees van de papieren edities van NRC Handelsblad en nrc.next kunnen de iPad-versie vanaf 1 april waarschijnlijk niet meer gratis lezen.
Ernst-Jan Pfauth, chef internet bij NRC, reageert teleurgesteld tegenover Tweakers.net: "Uitgevers worden zo gereduceerd tot contentfabriekjes. Het is duidelijk dat Apple te dominant wordt. Op blogs en dergelijke werd al voor de macht van Apple over de App Store gewaarschuwd natuurlijk. Als we allemaal op een platform zitten, kan dit gebeuren." In april vorig jaar waarschuwde een Amerikaanse blad van een school voor journalistiek uitgevers al dat Apple applicaties van nieuwsorganisaties mag verwijderen als die iets publiceren wat volgens de iPad-maker niet door de beugel kan.
Pfauth zegt nog wel met Apple te willen overleggen: "We hopen dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij is opgediend." Mocht Apple voet bij stuk houden, dan is een mogelijkheid dat NRC de digitale editie omzet in een html5-variant die via de website kan worden benaderd door iPad-bezitters.
NRC is niet de enige die met de nieuwe regels van Apple te maken krijgt. Alle mediabedrijven met vergelijkbare initiatieven hebben tot 31 maart de tijd gekregen om hun apps aan de aangescherpte regels aan te passen. Ook het Belgische Knack van uitgever Roularta krijgt met de nieuwe regels te maken.
Afke Schaart, Tweede Kamerlid van de VVD, meldt dat ze kamervragen gaat stellen naar aanleiding van de actie van Apple: "Dit lijkt me killing voor innovatie."