Brein vangt bot bij Ziggo over Pirate Bay
Ziggo lijkt de eerste provider te zijn die een officieel schrijven van Brein heeft ontvangen. In deze brief werd Ziggo verzocht om The Pirate Bay onbereikbaar te maken voor zijn klanten. Volgens een woordvoerder van Ziggo is de provider dit niet van plan. "Er is geen juridische basis voor", aldus de zegsman. "Wij zijn slechts een doorgeefluik. We verschaffen mensen toegang tot internet en hebben niks te maken met die website. Bovendien zijn we voorstander van openbaar internet."
Navraag bij andere providers leert dat Ziggo momenteel de enige provider is die door de stichting aangeschreven is. ICT-jurist Arnoud Engelfriet vermoedt dan ook dat Ziggo door Brein wordt gebruikt als testcase. Hoewel het verzoek van de stichting erg vrijblijvend klinkt is dit volgens de jurist een mogelijke eerste stap naar een rechtszaak. "Een stichting als Brein is verplicht eerst te onderhandelen met een partij voordat ze naar de rechter kunnen stappen.". De kans op succes acht hij daarbij overigens vrij klein: "Er is een wettelijke bescherming voor providers. Die bescherming is gemaakt om te voorkomen dat providers steeds meer sites moeten blokkeren."
Hoewel er nog steeds onduidelijkheid bestaat over wie The Pirate Bay nu feitelijk beheert, besloot de voorzieningenrechter vorig jaar dat de Zweedse oprichters nog steeds verantwoordelijk worden gehouden. Ziggo verwijst Brein dan ook door naar The Pirate Bay zelf en geeft aan verder geen enkel gehoor aan de verzoeken te geven tenzij een rechter ze daartoe dwingt, zo liet de provider weten aan de NOS.